dinsdag 4 oktober 2016

De troost van een warm visje

Afgelopen juni hadden we een huis gehuurd in de Lot, een prachtige streek in Frankrijk. Toen we eenmaal waren gesetteld deed ik een geweldige ontdekking. Tot mijn grote verrassing was er een kleine bibliotheek in het huis aanwezig met boeken, films en muziek. Heerlijk om tussen de films en boeken te snuffelen, mijn echtgenoot ontfermde zich over de muziek. Ik ontdekte een boekje van Sylvia Witteman met gebundelde columns, "De troost van een warm visje". Even in gebladerd en het leek me wel wat. Zelf had ik een hele collectie boeken mee op vakantie, dus besloot ik om deze titel thuis te reserveren.

Columns
De troost van een warm visje is een verzameling van ruim honderd columns die eerder in de Volkskrant verschenen. De columns zijn beschrijvingen van ervaringen, kleine gebeurtenissen, situaties en momenten uit het dagelijkse leven van de auteur en haar gezin. Ze heeft een partner en drie kinderen.

Grappig boek, wat een herkenning! Leuk voor op vakantie en heerlijk voor het slapen gaan, even afkicken van de dagelijkse drukte. De verhaaltjes nemen hooguit anderhalve à twee bladzijden in beslag. Je kunt er verscheidene per keer lezen en dan leg je het boek weer even weg. Makkelijk te combineren dus met een ander boek.

Hilarisch
De kijk van Sylvia Witteman op het gedrag van mensen is vermakelijk en geeft stof tot nadenken. Leuk boekje voor als je het eigenlijk te druk hebt voor een boek met een compleet verhaal. Af en toe begin ik te schaterlachen tijdens één van de bespiegelingen van Sylvia, waarbij mijn echtgenoot mij bevreemde blikken toewerpt.

Neem bijvoorbeeld de column over foto's van vroeger. Als ik zelf oude foto's uit de zestiger en zeventiger jaren bekijk levert dat toch wel hilarische momenten op. Heb ik dat echt gedragen, die broeken met die veel te wijde pijpen van onderen, de plateauzolen tot in de hemel, de ultrakorte mini rokjes? Dat ziet er toch niet uit! Diverse vriendjes met lang haar en/of baarden en grote snorren passeren de revue. Jeetje, ben ik dat echt in die bikini!

Hersenspinsels
Wat een herkenning ook weer, de column over koffers. Dat is één van mijn grootste angsten, dat mijn koffer niet aankomt op de plaats van bestemming als je op reis gaat met het vliegtuig. Dan haal ik opgelucht adem als ik onze koffers ontdek tussen alle andere koffers die uitgebraakt worden op de lopende band. Iedereen worstelt zo met zijn eigen spoken en muizenissen. Dat maakt het boek dus zo herkenbaar en van deze tijd.

Sylvia schrijft zo heerlijk luchtig over haar kleine avontuurtjes, haar frustraties, momenten binnen haar gezin en allerlei andere momenten die zich onverwachts voordoen.
Een vermakelijke verzameling columns, lekker voor tussendoor. Over kleine gebeurtenissen in het dagelijkse leven.

Wil je dit boek reserveren! Klik dan hier!

Marga de Jong

Geen opmerkingen:

Een reactie posten