dinsdag 11 oktober 2016

Drie blogs in één?

Denk, peins
Soms is het niet zo makkelijk om je onderwerp voor Blognoot te kiezen...Ik lees zelf voornamelijk Engelstalige science fiction die in geen enkele bibliotheek in Nederland in collectie is opgenomen. Daarover bloggen heeft dus niet zoveel zin als ik de lezers niet kan verwijzen naar onze collectie...
En soms heb je ineens drie onderwerpen! En is het weer moeilijk kiezen...



En dat is één: Trapped
Eind september heb ik tien dagen met veel plezier op IJsland doorgebracht: 2600 km in acht dagen, gletsjers, geothermische velden, herfstkleuren, bultruggen en één dwergvinvis en drie nachten achter elkaar het Noorderlicht. Voorafgaand uiteraard de tv-serie Trapped gekeken. Spannend, geen continu gedraai en twistplots over wie nou wat gedaan heeft en opgenomen in een prachtige omgeving, koud. Kort maar krachtig: een aanrader!

En dat is twee: Born to run
Terug uit IJsland was de eerste winkel stop bij de boekhandel voor de autobiografie van Bruce Springsteen. Deze titel staat nog niet in collectie, maar wordt wel besteld. Tip: zoek de komende weken in de catalogus op 'Born to run: mijn verhaal'. Zodra je dit boek ziet staan, kun je het al reserveren. Ik begrijp na jaren véél meer van de teksten en bijbehorende personages van de muziek van The Boss. Open, eerlijk, in sneltreinvaart (à la de daverende concerten) gelezen. "Eindelijk met Bruce naar bed" was een leuke blogtitel geweest ;)



Maar dan toch echt nummer drie
Maar waar ik het echt over wil hebben: de Digibieb. Van 2011 tot 2014 hebben we de uitgebreide, intensieve, zware cursus 7Dingen gegeven. En daar is nu een vervolg op!
De komende maanden geven we een Cursus Mediawijs, waarin vier onderwerpen (tijdens vier bijeenkomsten) aan bod komen: Informatie zoeken en controleren (waar moet ik op letten als ik iets zoek), Informatie en locatie (Google Maps en Streetview), privacy (veilig het internet op) en het voorkomen van digibesitas (er komt zoveel informatie op mij af elke dag, hoe kan ik dat beperken).
Daarnaast geven we 16 losse Digitale workshops over Ello, LinkedIn, Facebook, Twitter, Online een reis boeken, Online winkelen, Online samenwerken, Instagram, Whatsapp, Pixlr, Pinterest, YouTube, Auteursrecht, Navigatie/GPS op de fiets, Bloggen, Downloaden & streamen. Tijdens deze workshops van elk twee uur ga je vooral zelf aan de gang met deze onderwerpen. Uiteraard staan mediawijze medewerkers van de bieb je bij!

Of je nu te wachten zat op het vervolg van 7Dingen of nog nooit met één van deze digitale onderwerpen te maken hebt gehad: geef je gauw op via Digibieb en de agenda!

Sanneke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten