vrijdag 28 oktober 2016

Lekker luisteren met de LuisterBieb-app

Deze week kwam mijn buurvrouw naar me toe met de vraag of we in de bibliotheek een luisterboek van De aanslag van Harry Mullisch hebben.
Ongetwijfeld was mijn antwoord. Mijn buurvrouw wilde weten of dat dan cd's waren. Ja zei ik, dat zullen ongeveer wel 7 of 8 cd's zijn (in de catalagus zag ik dat het er 6 zijn).

Dat was niet de bedoeling. Het was voor haar zoon van 15 en die wil het liefst met zijn telefoon luisteren. Geen gedoe met cd's en zo.
Ik vroeg haar of ze wel eens van de LuisterBieb-app had gehoord. Een app die je gewoon op je telefoon of tablet kunt downloaden en vervolgens luisteren maar.

Nu bleek dat ze de LuisterBieb-app al had gevonden op internet, maar dat De Aanslag van Harry Mulisch daar niet in zat.
Ik vroeg haar of ze lid was van de bibliotheek en een account had voor de LuisterBieb-app. Dan heb je namelijk toegang tot een veel groter aantal luisterboeken in de app. Premium luisterboeken noemen ze dat in de LuisterBieb-app.
Er bleek geen lidmaatschap van de bibliotheek in huis te zijn. Ik beloofde haar even uit te zoeken of de betreffende titel met een lidmaatschap wel te beluisteren is. Had op dat moment mijn mobiel even niet bij me.



Zo gezegd zo gedaan. Na het eten en het naar bed ritueel van onze dochter de app er even bij gepakt. Na het inloggen bleek dat De aanslag voor leden wel te beluisteren is. Dus via Facebook maar even een persoonlijk bericht naar de buurvrouw gestuurd en gelijk nog maar alle voordelen van een bibliotheekabonnement onder de aandacht gebracht. Ik kreeg al snel een berichtje terug dat ze gelijk lid wilden worden van de bibliotheek.
Da's altijd leuk natuurlijk.

De LuisterBieb-app is gewoon een leuke en super handige app. Ik breng hem altijd even onder de aandacht als we groepen van het voortgezet onderwijs in de bibliotheek ontvangen. Literatuur voor je lijst kun je ook luisteren in plaats van lezen. Want laten we eerlijk wezen, lezen is niet voor alle jongeren een feestje. En luisteren naar een boek kun je doen wanneer en waar je maar wilt.

Meer informatie over de LuisterBieb-app vindt je hier.

Chris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten