woensdag 2 april 2014

Matt speelt Matt


Het leven na Friends
Het schijnt niet te kunnen, maar ik heb altijd erg genoten van de humor van zowel Friends als Seinfeld (met de laatste als favoriet). Er zijn verder niet veel grappige series die mij aanspreken. Coupling is nog een toffe Britse variant. Humor als uitgangspunt vind ik bij series meestal geforceerd en niet lang werkbaar. Als het er doorheen geweven is zoals bij A Town Called Eureka, Doctor Who of Pushing Daisies kan ik er meer mee. Na Friends was er de onontkoombare spin off Joey met Matt Leblanc in de hoofdrol. Te voor de hand liggend en de makers van Friends trokken er hun handen van terug. Waarom zou je met een kwart van de hoofdrolspelers iets vergelijkbaars doen? Het werd ook niet meer dan een wel aardig aftreksel.

Wie kan mij beter spelen dan ik?
Een van de mensen achter Friends kon het niet laten iets volstrekt anders met Leblanc op te zetten.Wat als hij zichzelf in een nieuwe reeks zou spelen? In Episodes zijn Sean en Beverly Lincoln succesvolle schrijvers/producers van een Britse tv-serie. Als er belangstelling uit Hollywood komt, vertrekken ze erheen om een Amerikaanse remake te verzorgen. Maar voor de rol van het erudiete hoofd van een jongensschool worden ze met Leblanc opgezadeld. Die er ook niet veel voor voelt, maar een dip in zijn carrière meemaakt en geld nodig heeft. Op Google ging er een filmpje rond waarbij Leblanc auditie moest doen om zichzelf te spelen. En zich zorgen maakte dat iemand anders dat mogelijk beter zou kunnen. Gevoel voor humor is persoonlijk, maar ik vind Episodes hilarisch. Een prima mix van Britse en Amerikaanse humor zonder dat een lachtrack je vertelt wanneer je iets leuk moet vinden.

Gastrol
De Friends achtergrond speelt veel leuker door het geheel dan bij Joey. Vooral als de nieuwe serie het niet goed doet en er druk op Leblanc wordt gezet om een andere Friends acteur of actrice een gastrol te laten spelen. Dan blijkt dat door zijn eigen gedrag niemand hem meer moet. Als hij toch iemand vindt (raad eens wie dat kan zijn?) is het hele team opgewonden dat ze eindelijk met iemand uit Friends kunnen werken. Als zoiets jouw kopje thee is - leen dan de eerste twee seizoenen en schenk nog eens bij.

Raoul

Reserveer Episodes in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten