vrijdag 25 april 2014

Vaslav boek en toneel

Vaslav in DeLaMar
Vorige week was ik naar de toneeluitvoering van het boek Vaslav van Arthur Japin in het DeLaMar theater in Amsterdam. Het boek had ik 2011 al gelezen. Destijds was ik uitgenodigd om bij de presentatie van het boek aanwezig te zijn en kreeg het boek cadeau. Nu dus op naar het theater en ik was erg benieuwd naar dit toneelstuk waarin o.a. Jeroen Krabbé, Noortje Herlaar en Maarten Heijmans de hoofdrollen vertolkten. (Noortje en Maarten hadden samen ook de hoofdrollen in de tv-serie Ramses)
Het is al leuk om in het DeLaMar theater rond te lopen met al die prachtige foto's die daar hangen! Toen we de zaal binnen liepen zagen we een vrij kaal toneel wat in de loop van de voorstelling op een hele handige wijze iedere keer veranderde door panelen omhoog en naar beneden te schuiven en prachtige projecties op de achtergrond. De zes acteurs en actrices liepen rond in prachtige kleding , dat was al de moeite van het kijken waard, en het stuk zat ook heel knap in elkaar. Eigenlijk keek je niet naar acteerprestaties maar je keek naar een bijzonder verhaal uit 1919 wat voor je ogen afspeelde. Vaslav werd gespeeld door Maarten Heijmans en de rol stond op zijn lijf geschreven. Wat dat betreft: je hoeft niet te kunnen dansen om een danser uit te beelden! 

Het boek Vaslav
Drie ooggetuigen vertellen, ieder hun eigen verhaal, wat er op 19 januari 1919 heeft afgespeeld in het leven van Vaslav Nijinsky: zijn echtgenote Romola, de legendarische Sergej Diaghilev, zijn impresario en minnaar, en Vaslavs bediende, die na het dramatische besluit van zijn meester Vaslav zijn leven ook radicaal omgooit.
Vaslav Nijinsky is een wereldberoemd balletdanser die zulke sprongen kon maken dat het publiek vertelde dat hij gewoon in de lucht bleef zweven. Door de oorlog en de breuk met Diaghilev,  heeft hij een tijd niet voor publiek gedanst. Romola, zijn vrouw, heeft een optreden georganiseerd voor een goed doel waar Vaslav weer voor het eerst zal dansen voor publiek. De verwachtingen zijn hoog gespannen voor dit optreden, vooral van Romola en Diaghilev. 
Arthur Japin gebruikt een prachtige woordkeus in zijn boeken en in veel van zijn boeken ligt een historische gebeurtenis ten grondslag, semi waargebeurd dus. Iedere keer als ik een boek van hem lees wil ik meer weten over de hoofdpersonen en ik moet eerlijk bekennen: ik had nog nooit van een Vaslav Nijinsky en een Sergej Diaghilev gehoord maar vergeet ze beide nooit meer.....

Ingeborg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten