donderdag 27 maart 2014

Het puttertje

Dikke pil
Omdat Het puttertje van Donna Tartt werd besproken in De wereld draait door was ik direct geïnteresseerd maar door de wisselende recensies en de dikte van het boek , 900 pagina's , heb ik eerst De verborgen geschiedenis gelezen. Ook een pil maar iedereen die ik daarover sprak was enorm enthousiast .... De verborgen geschiedenis had me vast gegrepen en pas los gelaten tot het uit was. Ik ben dus ondanks de wisselende recensies het Het puttertje ook gaan lezen....

Schilderij het puttertje
Deels op de voorpagina en op de eerste bladzijde van het boek is het schilderij "Het puttertje" te zien. In eerste instantie heb ik het schilderij niet zo goed bekeken, ben gewoon begonnen met lezen. Tijdens het lezen heb ik vaak de bladzijde open geslagen met het schilderij. Dit schilderij is de rode draad door het boek en mijn blik op dit schilderij veranderde naar mate het boek vorderde.

In 1654 schilderde Fabritius deze distelvink, herkenbaar aan het rood in de kop en het felle geel in de zwarte vleugel. Deze vogeltjes waren vanouds populair als huisdier. Ook dit exemplaar leefde in gevangenschap. Het zit vast met een ketting. Vaak werd distelvinken een kunstje geleerd: met een emmertje moesten ze zelf hun drinkwater putten uit een bakje of glas. Daaraan dankte het vogeltje ook zijn bijnaam: puttertje.
Dit schilderij is een van de circa 15 werken die bekend zijn van de jonggestorven Fabritius. Hij schilderde het vlak voordat hij in 1654 omkwam bij de ontploffing van een buskruitmagazijn in zijn woonplaats Delft. Deze ramp verwoestte een groot deel van de stad.
Het schilderijtje was vermoedelijk bedoeld als een trompe-l'oeil, een ogenbedrieger. Het moest hoog hangen, wat duidelijk blijkt uit de onderste halfronde zitstok die we van onderaf zien. Zo van een afstandje zou een onbevangen toeschouwer even kunnen denken dat er een echt vogeltje zit, om al gauw door te krijgen dat hij voor de gek is gehouden.
bron: www. mauritshuis.nl

Waar gaat het over?
De 13-jarige Theo Decker ontsnapt bij een aanslag op een museum in New York waarbij zijn moeder om het leven komt. Ze heeft hem net voor de aanslag haar favoriete schilderij, "Het puttertje", laten zien.  Door samenloop van omstandigheden neemt Theo het schilderij mee. Omdat zijn vader een paar maanden eerder is verdwenen, wordt hij opgevangen door de ouders van een rijke klasgenoot. Dan komt zijn vader in gezelschap van een vriendin weer boven water en neemt hij Theo, die zijn moeder nog steeds verschrikkelijk mist, mee naar Las Vegas. Uiteindelijk komt Theo weer terug in New York waar hij zijn vriend Boris , zijn grote vriend uit Las Vegas, weer tegen komt. Samen belanden ze in de problemen in Amsterdam waar het boek ook mee begint: een zieke 27-jarige Theo die terug denkt aan zijn museumbezoek van 14 jaar geleden.

Het puttertje is zo een boek dat als je het uit hebt je gewoon iets mist. De schrijftaal is prachtig , het boek zit echt goed in elkaar en Theo had ik in mijn hart gesloten. Af en toe had het naar mijn smaak iets vlotter gekund maar dat mag de pret niet drukken.
Pas bij het schrijven van dit blog kwam ik er achter dat de schilder van "Het puttertje" , Fabritius, op jonge leeftijd is omgekomen bij een ontploffing......

Zou Donna Tartt er nu weer 10 jaar over doen voor haar volgende boek af is?

Ingeborg

Reserveer Het Puttertje in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten