dinsdag 4 februari 2014

Toen ik je zag

Toen ik je zag
Ik ben geen echte GTST-fan, maar heb het het in al die jaren wel meermalen gezien. En wist dus ook heel goed dat de schrijfster van Toen ik je zag, Isa Hoes daarin de rol van de extraverte Mirjam vertolkte. Vooral haar haarcreaties maakten diepe indruk op mij. En ook de hoofdpersoon van Toen ik je zag, Antonie Kamerling, werd daarmee als Peter Kelder nationaal bekend. Vanaf het begin hadden ze een klik, maar ze zaten toen allebei nog in een relatie. Twee jaar later zijn die allebei over en gaan ze voor elkaar. Op 6 oktober 2010 maakte Antonie zelf een eind aan zijn leven en werd bekend dat hij jarenlang aan depressies leed.

Boek
Drie jaar later vond  Isa Hoes de tijd rijp om te vertellen hoe haar leven met Antonie was. En natuurlijk komen dan ook hun hoogtepunten voorbij, zoals bijvoorbeeld hun bruiloft (die ze alleen deden met zijn tweetjes) in het mooie ItaliĆ« en de geboorte van hun twee kinderen, Merlijn en Vlinder. Maar er waren ook vele dieptepunten. Ze beschrijft hoe Antonie jarenlang aan zware depressies leed en dat hij dan vaak tot weinig meer in staat was dan op de bank hangen of slapen. Ook vluchtte hij vaak letterlijk van het gezin weg. Omdat hij zelf ook wel het gevoel had dat het niet helemaal goed met hem ging zocht hij zijn heil in alternatieve methodes als floating, rebirthing en reiki. Maar deze brachten geen verlichting in zijn geestelijk welbevinden. Isa denkt meermalen om het bijltje erbij neer te gooien, omdat zij het niet langer trekt. Naast haar carriere moet ze voor twee kinderen en een depressieve man zorgen. En dat wordt haar regelmatig te veel. Gelukkig heeft ze veel mensen (familie en vrienden) in haar directie omgeving waar ze goed mee kan praten en met wie ze leuke dingen kan doen om haar accu weer op te laden. En steeds beseft ze zich dat ze gewoon zielsveel van hem houdt. En blijft ze hoop houden dat Antonie zelf hulp zal zoeken bij reguliere instanties, als de nood echt aan de man komt. Helaas gebeurt dit niet. Antonie was niet alleen acteur, maar ook een begenadigd pianist en zanger. In 1997 speelde hij Hero in de  film All stars en belandde hij met de door hem gezongen titelsong Toen ik je zag zeventien weken in de Top-40, waarvan vijf weken op nummer 1.



Toen ik je zag is een bijzonder boek in mijn ogen over een man, die veel talenten had maar erg onzeker was daarover. Iedereen die in zijn omgeving iemand heeft, die aan depressies lijdt, zal er veel in herkennen. Maar  het is vooral een openhartig  verhaal over twee mensen, die zielsveel van elkaar hielden.


Reserveer hier het boek in onze catalogus. Of het luisterboek, dat door Isa Hoes zelf wordt voorgelezen.


Gabrielle






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten