zaterdag 11 augustus 2012

Keuzes maken, deel 7

Als laatste waren de medewerkers van Heerhugowaard aan de beurt om met elkaar te discussiƫren over wat we wel en niet meer gaan doen de komende jaren.
Hieronder volgt een weergave van wat er gezegd werd, voor zover niet eerder gezegd (waarbij ik niet uitsluit dat er toch wat dubbelingen in sluipen) over wat we NIET meer gaan doen.

Klakkeloos alle landelijke campagnes overnemen
Dat vind ik een lastige. Ik vind dat je kritisch moet zijn over waar je aan mee doet, en tegelijkertijd vind ik dat we als branche meer eenheid moeten uitstralen. En dat we heel goed mee kunnen varen op wat er landelijk ontwikkeld wordt. De gezamenlijk ontwikkelde acties zijn vaak beter qua uitstraling en impact dan wat wij als Kennemerwaard kunnen ontwikkelen.

Geen negatieve teksten aan het publiek gericht
Het is goed om al onze huisteksten daarop te screenen. Het is inderdaad beter om teksten zo te formuleren dat ze positief gesteld zijn in plaats van in de verbiedende wijs. Dus als je daar voorbeelden van ziet, geef het door aan je teamleider of aan onze medewerker communicatie.

Nog groter worden als organisatie
We hebben altijd gezegd dat de oorspronkelijk beoogde omvang van de basisbibliotheek, dus inclusief Langedijk en Heiloo een logische eenheid is in de regio. Dat vind ik nog steeds, maar Kennemerwaard wil dat alleen als ook de andere partijen daar voordelen in zien. Zo niet, werken we samen. De uitbreiding met Graft-De Rijp en Schermer vanaf 2015 heeft een bestuurlijke achtergrond door een gemeentelijke herindeling. Daar kunnen wij als bibliotheek niet op sturen. Ik vind wel dat het bibliotheekwerk in die gemeenten ook door Kennemerwaard verzorgd zou moeten worden, omdat het 'ons' grondgebied is.

Bescheiden zijn
Be proud and tell it zeg ik wel eens. Ik geloof niet dat wij heel bescheiden zijn. Ik hoop dat alle medewerkers met trots op een verjaardag zeggen dat ze de leukste baan ter wereld hebben. Namelijk werken bij de bibliotheek. En dan trots kunnen vertellen over wat we allemaal doen. Maar goed, voor zover nodig, laten we met z'n allen die uitdaging aannemen en overal vertellen hoe goed we zijn.

Achter de ontwikkelingen aan lopen, maar voorop lopen
De ambitie van Kennemerwaard is voorop lopen in volgen. We willen meedoen met nieuwe ontwikkelingen. Niet klakkeloos volgen, kritisch bekijken wat voor ons werkgebied interessant is en dat zo snel mogelijk op pakken, uit proberen en indien succesvol overnemen en uit gaan voeren. En natuurlijk hebben we een aantal zaken die we zelf hebben ontwikkeld, en ontwikkelen op lokaal niveau. Zo zijn daar de bibliotheek van de 100 talenten en het Groen Informatie Platform waar we heel trots op zijn en die ook navolging vinden elders in het land.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten