dinsdag 14 augustus 2012

'Honger' naar meer!

Een vriendin vertelde mij laatst over de serie De Hongerspelen, en ze vroeg of ik die al had gelezen. Nee, dat had ik nog niet gedaan. Ik had het boek wel eens voorbij zien komen in de bibliotheek, maar de omslag trok mij niet zo. Zij had de serie gekocht en zei dat ik hem echt moest gaan lezen, want hij was supergoed! Dus ik heb gedaan wat mij opgedragen is en....

Het boek
Ik kon het boek niet meer wegleggen. Ik heb tot 's avonds laat liggen lezen om maar te weten hoe het boek verder zal gaan en na deel één volgden direct deel 2 en 3. Het gaat over een meisje dat opgroeit in een district dat valt onder het gezag van het Capitool. Het Capitool organiseert ieder jaar de Hongerspelen, waar vanuit elk van de in totaal 12 districten een jongen en een meisje wordt 'gekozen'. Zij worden met zijn allen in een soort arena geplaatst, en deze tributen moeten ervoor zorgen dat zij de enige winnaar zijn van de spelen. Er kan er maar één winnen, dus als je niet goed genoeg bent, dan kom je nooit meer terug. Uiteindelijk leidt dit tot grote problemen in Panem (het deel van Noord Amerika waar dit zich afspeelt) Ik zal niet teveel verklappen, maar je moet het boek dus echt lezen. Het laat je niet meer los, tot in de late uurtjes. De serie boeken is gebaseerd op de Griekse mythe van de Minotaurus, Theseus en Ariadne.
Het boek is geschreven voor jongeren, maar ook volwassenen zullen dit boek zeer waarderen.
Zelf ben ik nu begonnen in het derde deel, maar tot nu toe valt dat wat tegen vergeleken bij deel 1 en 2. De spanning en de vaart die de eerste twee delen hebben mist hier een beetje. Ik merk het ook aan mijn eigen  leestempo: deel 1 en 2 had ik beide binnen 3 dagen uit, maar deel 3 ben ik nu al anderhalve week in bezig.

De Film
De Hongerspelen is het eerste deel van een trilogie. Dit eerste deel is verfilmd en kwam in maart 2012 in de bioscopen en zal binnenkort op dvd verschijnen.  In november 2013 staat de verfilming van het tweede deel (Vlammen) in de planning. Zodra de DVD uit is ga ik ook de film kijken, want ik wil graag weten hoe de verfilming van zo'n boek is geworden...


Reserveer De hongerspelen, Vlammen of Spotgaai in de catalogus en reserveer daarbij veel tijd om lekker te gaan lezen! Veel plezier.

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten