vrijdag 12 augustus 2016

Totally Stripped

Totally Stripped is een nieuwe uitgave van intieme concerten van The Rolling Stones in 1995, waaronder die Stripped. Uiteindelijk bevatte deze plaat meer opnames uit de studio dan nummers van de concerten. Nu, ruim 20 jaar later, is er een herziene versie van de documentaire over deze periode in de carrière van de Rolling Stones vergezeld door een CD met alleen maar livenummers van de drie concerten. En daar ben ik blij mee!
in Paradiso Amsterdam. Destijds zijn deze concerten en studio-opnames gemaakt in Tokyo en Lissabon gebruikt voor het album

Akoestisch of elektrisch?
Ook al heet het album Totally Stripped, compleet akoestisch is het niet. Maar wat maakt het uit! De nummers zijn onder handen genomen en intiemer gemaakt en het klinkt fantastisch. Ik heb het geluk gehad dat ik in 2007 naar een groot concert van the Stones in het Goffertpark ben geweest. Alhoewel dit een prachtige ervaring was, viel het muzikaal gezien wel wat tegen. Vandaar dat ik met enige huivering de CD opzette. Maar man, man, man wat is dit goed! Het plezier spat eraf en je oren worden getrakteerd op heerlijke uitvoeringen van Stones klassiekers inclusief scheurende gitaarsolo's en kippenvel opwekkend mondharmonicagebruik. Hier bewijzen de mannen dat ze toch echt bij de grootste bands ooit horen. Wat ik persoonlijk geweldig vind, is dat er niet alleen maar gekozen is voor de geijkte nummers. Denk aan 'Faraway Eyes' en 'Shine a Light' die toch minder bekend zijn. Maar natuurlijk zijn er ook een aantal grote hits te beluisteren zoals 'Brown Sugar' en 'Honky Tonk Women'. Verder ben ik extra content met mijn favoriete nummer 'Gimme Shelter' waarbij zangeres Lisa Fischer door merg en been gaat, en dat bedoel ik zeer positief.


De documentaire
In de documentaire zien we naast livebeelden van de drie optredens, veel opnames vanuit de studio. Dit wordt ondersteund door interviews en kijkjes achter de schermen. Wat me meteen opvalt is dat het toen al fikse krasse knarren waren. Het is toch ongelooflijk dat ze nu nog steeds op het podium staan en momenteel zelfs werken aan een nieuwe plaat. Dat ze überhaupt nog staan gezien hun levensstijl in het verleden, kan als wonder worden beschouwd. Maar dat terzijde. Voor de echte fan is het natuurlijk smullen geblazen bij het zien van deze documentaire. Alhoewel ik het interessant vind, hoor ik toch liever de complete concerten, of in dit geval de CD die ik tijdens het tikken van dit stukje ook lekker op volle toeren aan heb staan. Het is vrijdagochtend in de zomervakantie.... weinig collega's te bekennen, dus ik laat me even lekker gaan. WOOOOEEEEEEEEJJJEEEEEAAAHHH  IT'S JUST A SHOT AWAY!!!!!!!!!!!!!!!


Reserveer Totally Stripped hier.


Joey

Geen opmerkingen:

Een reactie posten