vrijdag 3 juni 2016

Joachim Meyerhoff

Ontroerende autobiografische drieluik

Ik had het boek al weer bijna ingeleverd omdat ik dacht geen tijd te hebben voor nog een boek die maand, maar op het moment dat je in Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest van Joachim Meyerhoff bent begonnen, kun je niet meer stoppen. Nog erger, je komt er achter dat er nog een deel aan vooraf is gegaan dat niet is vertaald. Dat moet dan maar eens in het Duits gelezen worden, kijken of dat nog lukt. En er is al een derde deel in bestelling (Ach, deze leegte, deze verschrikkelijke leegte) van deze ontroerend autobiografische drieluik (Alle toten fliegen hoch). Daar kan ik me nu al op verheugen.



Psychiatrie
Ik had het boek besteld omdat ik de laatste jaren veel in contact ben geweest met de psychiatrie en deze roman gaat over een jongetje dat opgroeit op het terrein van een psychiatrische instelling waar zijn vader geneesheer directeur is. Behalve een beeld van de vele psychiatrische patiënten die met veel humor (maar zonder dedain) worden beschreven, geeft Meyerhoff ook een mooi beeld van het gezin, zijn liefdevolle moeder, zijn superintelligente vader en twee plaaggeesten van broers. Uit alles kun je opmaken dat er veel humor is in het gezin, een manier om om te gaan met het leed van de wereld (de patiënten!!) dat anders niet vol te houden is.

Rasverteller
Als de humor ook een tragische ondertoon heeft waardoor je naast het lachen ook voelt dat zich hier ook een drama voltrekt dan ben je pas echt een rasverteller, dat zijn er maar weinigen. Meyerhoff is er daar één van.

Wil je ook deze tragi-komische boeken lezen? We hebben ze in collectie.

Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten