vrijdag 18 september 2015

Voor de motorliefhebber

Ride
Ride kwam op de markt als de Gran Turismo met motors. Laat ik meteen duidelijk zijn: dat is niet gelukt. Daarvoor ontbreekt er gewoonweg te veel content en valt er een stuk minder in te stellen. Zeg ik daarmee dat je dit spel links moet laten liggen? Nou nee; het racen geeft veel vertier en er valt evengoed genoeg toe te voegen en af te stellen aan de motors.
Triumph Street Triple
De game begint met het creëren van je eigen karakter en de bijbehorende motorkleding. Gaaf om te doen, want je hebt kleding en helmen van echte merken zoals Arai, Shoei en Agu. Nadat je een mooi setje hebt uitgezocht, kun je een keuze maken uit 3 Naked Bikes om je eerste race mee te rijden: een Triumph, Ducati of een Yamaha. Alhoewel ikzelf Yamaha rijd, kies ik voor de Triumph Street Triple vanwege het prachtige model. Met de credits die ik nog over heb, geef ik hem meteen een stoere race-uitlaat, blitse spiegeltjes en bijkleurende handvatten. 
Voordat ik een echte race aan durf, begin ik toch even met de tutorial mode. Een heerlijke rocksoundtrack klinkt uit de speakers en tijdens het laden kun je informatie over je motor lezen.....en lezen en lezen en lezen. Dit is een irritant punt van de game: het laden duurt extreem lang.

World Tour
Maar goed; als je eenmaal op de motor zit, is het genieten geblazen. Je kunt kiezen tussen officiële circuits en straatraces. Met 15 banen is het wat aan de karige kant, maar dat nemen we voor lief. Op het Donington circuit start ik mijn eerste proefrit en maak ik vele buikschuivers. Maar als ik de balans tussen remmen, sturen en gas geven eenmaal door heb, gaat het als een speer.
Nu is het tijd voor de World Tour waar het allemaal om draait. Er zijn vele competities te kiezen voor de verschillende klasses: de al eerder genoemde naked bikes, supersport bikes en superbikes. Bij de start van een seizoen wordt met prachtige beelden verteld aan wat voor klasse je begint. Met het racen verdien je credits en daarmee kun je je garderobe uitbreiden en je garage aanvullen met motors. Je kunt kiezen tussen 14 merken waarbij vooral de Japanse en Italiaanse fabrieken goed vertegenwoordigd zijn. Ook kun je bij veel merken kiezen voor historical bikes, maar het zijn er wat mij betreft te weinig. Waar zijn de caféracers van Norton en BSA bijvoorbeeld?




Vol gas
Ondanks de aanwezige kritiekpunten is Ride een goede motorracegame geworden die vooral de motorfanaat zal bekoren. En laten we eerlijk zijn: er zijn maar bar weinig goede motorgames op de markt. Dus als je zin hebt om je droommotoren digitaal te laten ronken, ga je nu vol gas naar de bibliotheek!



Joey

Geen opmerkingen:

Een reactie posten