dinsdag 3 mei 2016

Keuze

Ik zat vandaag te dubben over het thema van dit blog, een hele te gekke Dvd box van Philip Seymour Hoffman met drie toffe films, of een boek.....
Het wordt toch het boek.
Het boek kwam vaak in mijn handen omdat het veel aangevraagd werd. Voordat de bibliotheek open is staat er op bepaalde dagen een kar klaar met boeken die zijn aangevraagd en boeken die weer retour komen. Heel veel boeken komen dan door je handen heen en bij sommige heb ik dan zoiets van "dat ga ik ooit nog lezen", die wekken mijn nieuwsgierigheid op. Vaak komt het er dan niet van omdat er steeds weer nieuwe op mijn lijstje komen, maar op een goede dag kwam dit boek terug en het hoefde niet op de reserveringsplank voor iemand, dus nam ik het mee naar huis.
De titel is Lieveling en het is geschreven door Kim van Kooten gebaseerd op het verhaal van Pauline Barendregt. Ik begon te lezen en kon bijna niet meer stoppen. In twee dagen uit, dan bedoel ik dus avonden.

Het verhaal gaat over het meisje Puck en we volgen haar vanaf haar vijfde verjaardag tot ongeveer eind puberteit. Het speelde zich af vanaf 1975 en heel toevallig was Puck toen even oud als ik. Qua tijdsbeeld, muziek was het voor mij allemaal heel herkenbaar.
Op Pucks vijfde verjaardag verhuisd ze met haar moeder vanuit een Rotterdamse achterstandswijk naar Zwijndrecht. Haar moeder trouwt met deze hele rijke man die een pedoseksueel blijkt te zijn. De moeder van Puck heeft niks door, ze is allerminst slim om het zo te noemen. Het jonge meisje zit vast, kan geen kant op en het seksueel misbruik begint vanaf de eerste dag en wordt erger en erger. Het lijkt niet te stoppen.
Het verhaal is gebaseerd op Pauline's verhaal, ik denk dan meteen aan die mevrouw die ze nu is en wat is dan echt? De stiefvader is heel rijk geworden met het maken van vouwwagens, wie zal dat zijn, dat is dan te googelen zou je zeggen. Dan vraag ik mij af, is dat expres gedaan? De man is namelijk in het verhaal nooit achter slot en grendel gekomen.



Kortom ondanks het zwarte thema is dit boek een aanrader. De schrijfstijl van Kim maakt dat je niet wil stoppen, ze beschrijft het alsof Puck het op een afstandje meemaakt, een beetje luchtig, het kan niet anders lijkt het. Het is de enige manier om nog een beetje mens te blijven als je geen keuze hebt.

Wil je lieveling reserveren? Klik dan hier
Volgende keer de Dvd box?
Edith



Geen opmerkingen:

Een reactie posten