vrijdag 16 oktober 2015

Praten over kunst in de ouderkamer

Ouderkamers
Ouderkamers: plekken op school waar ouders elkaar kunnen ontmoeten en meer. In Alkmaar ben ik er namens de bibliotheek al vaak te gast geweest.

Met zware kunstboeken op de fiets
Deze keer gaan we, op verzoek van de ouders, praten over kunst. Mooie (en zware) kunstboeken mee op de fiets. We lezen samen het verhaal "Het blauwe meisje" uit het Het grote Rijksmuseum voorleesboek. We praten over wat kunst eigenlijk is. Kun je dat wel zeggen? Iemand wordt er een beetje boos van: "Als ik dat zie, denk ik: dat kan ik ook! Waarom ben ik dan geen kunstenaar?" We missen meer kunst uit andere culturen en beloven er voor de volgende keer naar op zoek te gaan, of bijvoorbeeld een kunstvoorwerp mee te nemen.



Huiselijkheid en veiligheid
We bekijken kunstboeken. Iedere deelnemer kiest een schilderij dat hem/haar aanspreekt en vertelt er iets over. Een stille deelneemster overwint haar schroom en verrast met een mooie uitspraak: "De sfeer van dit schilderij is huiselijkheid en veiligheid. Daar draait het in het leven om".

Fantasie en detail
Ik heb twee schilderijen gekozen die we samen gaan bekijken. Wat zie je? Wat roept het bij je op? Ik ben verrast hoe lang de groep geboeid blijft door een schilderij en hoeveel woorden er op het grote vel papier terecht komen. Veel fantasie, maar ook veel oog voor detail. Uiteindelijk proberen we van alle woorden een verhaaltje te maken. Dan barst de fantasie helemaal los.

Je wordt er slim van!
Leuk om dit samen met de ouders te doen. Verschillende ouders komen met het idee om samen een keer naar een museum gaan. Sommigen bedenken dat ze er toch eens een keer met de kinderen heen kunnen gaan.
Kunst blijkt een leuk thema voor alle deelnemers. Als je moeite hebt met de Nederlandse taal, oefen je zo ook nog eens woordenschat en praten. En het kan zelfs meer met je doen. Een deelnemer zei het zo: "Ik vind het mooi en nuttig om naar de schilderijen te kijken en erover te praten. Nuttig, omdat je hersenen erbij moeten werken. Je wordt er slim van!

Het Grote Rijksmuseum Voorleesboek kun je uiteraard reserveren.

Charlotte





Geen opmerkingen:

Een reactie posten