vrijdag 24 april 2015

Vrienden voor het leven?

Mijn boekkeuze is dit keer een wat ongebruikelijke..:-) Als vrouw zijnde kies je toch niet snel voor een een echt mannenboek. Toch heb ik dit gedaan: verandering van spijs doet eten, zeggen ze namelijk. Het boek waarover ik het ga hebben in deze blog is Altijd Viareggio, van de hand van nieuwslezer Rick Nieman. Deze is bij de meesten van ons bekend als RTL-nieuwslezer.


Altijd Viareggio
Toen ik wat over dit boek las deed het me meteen heel sterk denken aan Ventoux van Bert Wagendorp (zie mijn blog van 9-7-2013). Altijd Viareggio is voor een groot deel geinspireerd op het leven van Rick Nieman zelf. Sinds de middelbare school heeft hij een vriendengroep om zich heen, waar hij 15 jaar lang jaarlijks mee op vakantie ging. En dan vaak op de motor (de vrouwen werden dan natuurlijk thuis gelaten). Van deze vakanties (die natuurlijk vaak bol stonden van vrouwen en teveel drank) maakte hij aantekeningen en schreef hij anekdotes op. Vorig jaar werd een van zijn vrienden 50 en maakte hij er een verhaal van, dat hij aan een select groepje toen cadeau gaf. En zo kwam van het een het ander. In het verhaal gaat het over de vrienden Bas, Douwe, Robert en Jack en hun gezamenlijke motorvakanties gedurende al die jaren. Deze vakanties hadden altijd als eindbestemming Viareggio.  Jarenlang gaat dat goed (met af en toe een ruzietje) maar langzamerhand begint de hechte vriendschap wat roestige  plekken te kennen. Aan de gezamenlijke motorvakanties komt abrupt een einde in 2004 als een van de vrienden tijdens deze vakantie verongelukt. Hun verdriet brengt de overgebleven 3 vrienden weer nader tot  elkaar.

Het spreekwoord 'Schoenmaker blijf bij je leest' gaat voor Rick Nieman zeker niet op. Deze eerste roman (hij heeft al eerder 2 non-fictie boeken geschreven) toont dat hij ook schrijven tot zijn talenten mag rekenen. Altijd Viareggio is een geestige en ontroerende roadnovel geworden, die veel mannen zal kunnen bekoren. Maar ik denk dat veel vrouwen het ook een prima te verteren boek zullen vinden. En voor diegenen die niet zo van lezen houden, geen nood. Er wordt nu al gesproken over een mogelijke verfilming van dit verhaal.


Wil je dit boek ook lezen, dan kan je hem hier reserveren in onze catalogus.

Gabrielle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten