dinsdag 7 april 2015

293 jaar en twee dagen

Paasweekend
Pasen betekent voor mij twee dingen: een dagje vrij en (ook een atheïste heeft tradities) op Goede Vrijdag de originele Jesus Christ Superstar kijken.

5 april 1722
Maar met Pasen denk ik vooral aan iets anders: Rapa Nui, Paaseiland, ontdekt door Jacob Roggeveen. Stel je voor, je dobbert al sinds augustus 1721 rond over de oceanen, vaart rond Zuid-Amerika en stuit op/ontdekt een eiland met bijzondere beelden:

Dat moet overweldigend geweest zijn.

Overweldigend
Sinds ik als klein meisje plaatjes en foto's zag van Paaseiland wilde ik er heen. En het liefst zonder negen maanden op een boot stormen te doorstaan. En dat hoefde dus ook niet. In 2009 bezocht ik Paaseiland. Aanvliegend vanuit Santiago de Chile zie ik ineens een heel klein driehoekig eiland liggen in een enorme oceaan. We landen op de landingsbaan die aangelegd is door de VS (de Spaceshuttle moest er een noodlanding kunnen maken) en rijden in een paar minuten naar ons hotel.
We maken een wandelingetje en staan binnen no-time oog in oog met moai. Ik knijp een paar keer in mijn armen, ik ben op Paaseiland!
De dagen erna bezoeken we alle moai's, de Rano Raraku waar de moai's uitgehakt werden en Rano Kao waar de vogelman vereerd werd.
Een bijzondere ervaring: het besef dat dit kleine eiland met haar bijzondere geschiedenis in een onmetelijk grote oceaan ligt.



Ook van plan om naar Paaseiland te gaan? Werp eens een blik in onze reisgidsen.

Sanneke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten