vrijdag 23 november 2012

Bella Italia

Verandering van spijs
Om eens een keer niet over een roman te bloggen heb ik ditmaal gekozen voor een informatief boek. Sinds een paar jaar werk ik op de afdeling Mediabeheer, waar alle nieuwe materialen binnenkomen om ingewerkt te worden. Ik zit dus letterlijk dichtbij het vuur, maar dat terzijde.

Reisgids
Mijn (oplettende) oog viel op een dag dan ook op het boek Ciao tutti van Saskia Balmaekers. Reisboeken zijn er in overvloed. Iedere reiziger kan goed voorbereid op zijn vakantiebestemming arriveren. Zeker als hij van tevoren een bezoek aan de bieb heeft gebracht....:-). Maar Ciao tutti is geen gewone reisgids over Italië. Het boek heeft niet voor niets als ondertitel Een ontdekkingsblog door Italië. De schrijfster maakte als jongere voor het eerst kennis met dit land. Het was voor haar meteen 'liefde op het eerste gezicht'. Ze is er sindsdien dan ook al vele malen geweest en tegenwoordig is ze er bijna maandelijks. Het boek bevat allereerst prachtige kleurenfoto's. Het oog wil tenslotte ook wat. Daarnaast leest het boek heel gemakkelijk, het is geen saaie opsomming van feiten en wetenswaardigheden (wat in veel reisgidsen natuurlijk wel het geval is).Natuurlijk komen er wel allerlei feiten en wetenswaardigheden voorbij in dit boek, maar deze worden op een heel 'smakelijke' manier gepresenteerd. Het leest dan ook als een roman. Of beter gezegd 'als een trein'.

Culinaire verassingen
En is voorzien van veel recepten, om zelf thuis bijvoorbeeld  'Spaghetti alle vongole' te maken. Ben je zelf geen keukenprins(es), dan heb je er misschien wel één in je directe omgeving. Maar ook kan je erin vinden waar de beste koekenbakker in Siena zit of waar je in Napels moet zijn voor de beste pizza's. Zelf heb ik nog nooit een bezoek gebracht aan dit prachtige land, maar alleen al bij het doorbladeren van dit boek dacht ik: deze komt bovenaan mijn lijstje van landen te staan, die ik zeker nog wil bezoeken. Tot die tijd hou ik het maar bij lekker lezen in Ciao tutti en waag ik me zelfs misschien wel aan een recept...

Reserveer hier Ciao tutti in onze catalogus


Ciao,
        Gabrielle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten