vrijdag 21 april 2017

Nirvana Live!

Als tiener ontdekte ik, zoals zovelen van mijn generatiegenoten, Nirvana. Het album Nevermind was een van mijn eerste cd's en man, wat heb ik die grijs gedraaid. In die tijd zat ik ook klaar achter de videorecorder als er een concert van Nirvana op MTV of Nederland 3 werd uitgezonden zodat ik het nog vaak kon terugkijken. Ja, mijn kast met videobanden was mijn YouTube account van de jaren '90. Deze tapes hebben de tand des tijds niet doorstaan, maar wat ik had weer zin om zo'n concert terug te kijken.


Live at Reading
Natuurlijk is het een en ander op YouTube te vinden. Dat is gaaf, maar dan is de beeld- en geluidskwaliteit toch een stuk minder. En wat is het dan mooi dat we in de bibliotheek heel wat van Nirvana hebben staan zodat je het in de beste kwaliteit kan luisteren en bekijken. Live at Reading Festival was een van de concerten die ik vroeger had opgenomen en wat heb ik genoten om die weer terug te zien. Dit optreden wordt gezien als een van de hoogtepunten van de band en dat is terecht. Het is niet altijd even 'clean' maar dat vind ik juist prachtig. De muziek is zo puur, rauw en vol passie dat stilzitten echt geen optie is. Ik bewoog dan ook flink met mijn hoofd, wapperde mijn haren heftig heen en weer en sprong op en neer in de kamer bij krachtige nummers zoals In Bloom, School, Drain You en natuurlijk Smells Like Teen Spirit. Heerlijk!


Unplugged
Een ander hoogtepunt uit het oeuvre van Nirvana is natuurlijk MTV Unplugged. Na onze studie gingen we een reis maken door Nieuw Zeeland en de herinneringen komen altijd weer boven bij het luisteren van dit album. We hadden namelijk een afgeragde Ford gekocht om het land mee door te trekken en daar zat een cassettespeler in. Nirvana Unplugged zat daar na afloop van de reis helemaal in vastgeroest. En nog steeds is het een van de meest opgezette CD's bij ons thuis. De nummers zijn in een nieuw jasje gestoken en dat zorgt voor prachtige uitvoeringen van o.a. About a Girl, Come as You Are en All Apologies. Toch zijn het de covers die naar mijn mening de hoogtepunten vormen, bijvoorbeeld The Man Who Sold The World en vooral Where Did You Sleep Last Night zijn zo mooi naar hun eigen hand gezet. De bezielende stem van Kurt Cobain snijdt door je heen. Fantastisch!


Wil je even flink van de Grunge genieten zoals in de ninetees, reserveer dan de live-materialen die we hebben van Nirvana:
Nirvana Live at Reading (CD)
Nirvana at Reading Festival (DVD)
Nirvana Unplugged in New York (DVD)
Nirvana Live at The Paramount (DVD)


Joey

Geen opmerkingen:

Een reactie posten