dinsdag 22 november 2016

de ruimte en de ziel


Loftrompet
Even geleden heb ik in dit blog de loftrompet over Shetland opgestoken. Een detectiveserie gebaseerd op de boeken van Ann Cleeves. Terzijde noemde ik de reeks Vera die ook op haar werk gebaseerd is. Ik had die serie nog niet gezien en had daar ook niet zo'n behoefte aan. In de veronderstelling dat dit na Shetland alleen maar kon tegenvallen. Ik had het mis. Vera heeft tegen elke verwachting in zelfs nog meer indruk op mij gemaakt.

New York en Northumberland
Je kijkt anders als een tv-serie zich afspeelt op een plek of in een gebied waar je zelf geweest bent. Sinds ik New York heb verkend, wordt er aan vele series een extra dimensie toegevoegd. En kijk ik ze vaak nog eens, maar dan anders. Northumberland is een volledig omgekeerde ervaring, maar dat ruige, desolate landschap is mij ook uit het hart gegrepen. Het wordt in Vera zo prachtig in al zijn facetten verbeeld. Alleen dat is al genieten. Zij woont er alleen in de afgelegen cottage van haar overleden vader. Haar rechterhand Joe Ashworth heeft juist drukte om zich heen nodig en begrijpt de betekenis van dit landschap niet. Aan het eind van het eerste seizoen maakt Vera hem duidelijk dat als je de waardering voor dit soort natuurlijke open ruimte verliest, je ook je ziel kwijtraakt.

Karakterstudie
Juist dat is iets waar DCI Vera Stanhope een sterke verbinding mee houdt. De ziel. Hoe zeer ze ook aan zichzelf kan twijfelen, hoeveel moeite ze ook met haar privéleven heeft, hoe bazig ze zich ook naar haar ondergeschikten kan gedragen en hoe vinnig ze naar verdachten kan zijn, er schuilt een diep doorleefde menselijkheid achter. Een verbinding met de ziel waar geen woorden bij nodig zijn. Die boven komt drijven als het er werkelijk toe doet. Vera is niet alleen een fantastische detectiveserie, maar ook een fascinerende karakterstudie van alle betrokkenen. Wat alleen werkt als er weergaloos gespeeld wordt en dat is zonder uitzondering het geval.

Laat verder de beelden maar spreken. Leen alle 4 seizoenen (allemaal meesterlijk) op dvd (het 5e komt eind dit jaar uit), stook het haardvuur op en terwijl de elementen buiten tekeer gaan kom je in een al even sfeervolle setting bij krachtige vertellingen rond het wezen van het bestaan. Als je er voor open staat.

Raoul


Reserveer Vera in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten