vrijdag 8 augustus 2014

Maleisisch familiedrama

Laatst liep ik bij de drogist in mijn woonplaats naar binnen (want ook daar zijn boeken te vinden) en zag ik De Rijstmoeder van Rani Manicka liggen voor een klein prijsje. Jaren geleden heb ik dit boek gelezen en ik vond het absoluut fantastisch. Het boek is in 2002 voor het eerst verschenen in Nederland en bij Bibliotheek Kennmemerwaard zijn gelukkig nog steeds een paar exemplaren aanwezig. Ondanks dat ik dit boek heel lang geleden gelezen heb, blijven dit soort pareltjes je lang bij. Het was toen het debuut van de schrijfster en het boek werd toen heel enthousiast ontvangen. Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik een grote voorliefde heb voor het deel van de wereld waar het boek zich afspeelt, Zuid-Oost Azië. Maar toch, mocht je het boek nog niet gelezen hebben dan kan ik je van harte aanraden om dat alsnog te doen.

Het boek begint in 1930 op Ceylon waar de veertienjarige Lakshmi wordt uitgehuwelijkt aan de zevenendertigjarige Ayah uit Maleisië. De familie van Lakshmi denkt dat Ayah een rijk man is maar zodra Lakshmi in Maleisië aankomt blijkt daar niets van waar te zijn. Ayah heeft het mooie gouden horloge en de bediende die hij bij zich had geleend. Hij blijkt in een oud huisje te wonen waar alleen een hemelbed en een oude houten bank in staat. Op haar negentiende heeft Lakshmi al zes kinderen en staat zij aan het hoofd van een groot gezin. Zij probeert er het beste van te maken, maar dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en wordt Maleisië bezet door wrede Japanse soldaten. Vervolgens slaat het noodlot toe.

Het boek is heerlijk vlot geschreven. Gedurende het hele boek volg je de belevenissen van de opeenvolgende generaties van Lakshmi’s familie. Het boek is een mooie mix van familieproblematiek, romantiek en vooral dramatiek.

Reserveer De Rijstmoeder hier in onze catalogus en geniet van het verhaal

Chris

1 opmerking:

  1. Ja dit is echt een juweel van een boek. Prachtig geschreven en inderdaad een boek die je niet meer vergeet!

    BeantwoordenVerwijderen