vrijdag 27 december 2013

Call the midwife

Als rasechte fan van Engelse dramaseries viel mijn oog een aantal maanden geleden op de dvd Call the midwife. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het schijnt in Groot-Brittanniƫ met meer dan acht miljoen kijkers de best bekeken dramaserie ooit te zijn. En heeft daar ook meerdere prijzen gewonnen. De serie is gebaseerd op het boek Haal de vroedvrouw! waarin de Britse schrijfster Jennifer Worth verhaalt over haar eigen ervaringen als vroedvrouw.

Call the midwife
Het verhaal speelt zich af in de jaren vijftig van de vorige eeuw in de Docklands in Londen. De Docklands is een armoedige volksbuurt met veel straatbendes en alcoholisten. Met de hygiƫne is het bar slecht gesteld.
Eind jaren vijftig waren daar zo'n 80 tot 100 bevallingen per week en was er dus grote behoefte aan vroedvrouwen. Jenny Lee, de hoofdpersoon, is een jonge verpleegkundige en vroedvrouw in opleiding. Die opleiding krijgt ze samen met anderen in het Nonnatushuis (een nonnenklooster). In de serie volg je de verhalen van tientallen vrouwen, die ze in de praktijk ontmoet. Sommige zijn heel aangrijpend.  Zo heeft mevrouw Jenkins, die nu over straat zwerft, in het armenhuis haar kinderen een voor een verloren. Maar ook krijg je een blik in het leven in een klooster. En de speciale band, die er tussen de vroedvrouwen en de nonnen is. Het leven is voor veel mensen in die tijd heel zwaar en dat krijg je als kijker ook echt mee, maar de serie bevat ook een grote portie humor.
Vanaf het eerste deel was ik verkocht en ik kon mijn geluk dan ook niet op toen onlangs het tweede seizoen op dvd verscheen. Afgelopen juni zond omroep Max  het eerste seizoen uit. Heb je die gemist en ben je toch nieuwsgierig geworden? Hieronder een trailer:



Reserveer hier seizoen 1 in onze catalogus. Of het boek.

Ik ga nu snel het tweede seizoen afkijken en daarna met smart wachten tot het derde seizoen verschijnt op dvd.

Gabrielle





Geen opmerkingen:

Een reactie posten