dinsdag 30 mei 2017

De filmografie van Christopher Nolan

Ik ben een groot fan van de regisseur Christopher Nolan. Ik was dat blijkbaar al voor dat ik wist wie de beste man was. Na het kijken van The Dark Knight kwam ik er namelijk achter dat hij ook Memento en The Prestige had geregisseerd, wat ik beide beregoede films vind. Toen ben ik gaan opzoeken welke films hij heeft gemaakt en ben ik ze in mijn collectie gaan opnemen. Stuk voor stuk prachtige films van verschillende genres waarbij het acteerwerk en de filmografie van hoogstaande kwaliteit zijn. Maar zijn grootste talent is in mijn ogen het creëren van diepgaande karakters, het verhaal en hoe dat verteld wordt.

Memento
Officieel net volwassen, huurde ik de videoband Memento en wat was ik onder de indruk. Guy Pearce gaat achter de moordenaar van zijn vrouw aan, maar zijn korte termijn geheugen laat hem in de steek. Daarom maakt hij overal polaroids van en tattoeëert hij aantekeningen op zijn lichaam. Het verhaal wordt achterstevoren verteld en is daarmee uniek.
Hierna stonden de grote acteurs voor hem in de rij en maakte Nolan een remake van een Noorse film: Insomnia met Al Pacino, Robin Williams en Hilary Swank. Alhoewel dit zijn minste film is, is het evengoed een spannende prent geworden waarbij een moord wordt onderzocht in de tijd van het jaar dat de zon in Alaska niet ondergaat.

The Dark Knight 
Zijn grote doorbraak kwam met het maken van een nieuwe trilogie over Batman. Met Batman Begins, The Dark Knight en The Dark Knight Rises vertelt Nolan het verhaal van Batman op een grimmige, meer realistische manier die de sfeer van veel van de comics evenaart. Christian Bale zet een getergde Batman fantastisch neer. Het toppunt van dit drieluik is echter Heath Ledger die in de tweede film the Joker speelt. Het schijnt dat hij zich weken alleen in een kleine kamer heeft opgesloten om zichzelf zo in te kunnen leven in de geschiftheid van the Joker. Nou, dat is gelukt. Wat een akelig eng figuur is het geworden.


Science Fiction
Ook al is de film Interstellar al 2 jaar oud, pas laatst kwam ik er aan toe deze te kijken. Het is dan wel een science fiction film, maar het is zo goed voor te stellen dat dit echt kan gebeuren. In de nabije toekomst is de aarde uitgeput en het enige wat nog groeit is mais, maar de vraag is voor hoe lang nog. Een geheim team gaat op missie naar andere planeten waar leven voor de mens mogelijk zou kunnen zijn. Het hele verhaal is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar o.a. worm- en black holes waardoor het geheel dus toch zo realistisch aanvoelt.
Een andere scifi film van Nolan is Inception en deze is veel meer op fantasie gebaseerd, maar het is net zo'n sterke film. Het verhaal is behoorlijk ingewikkeld, maar als je goed oplet krijg je er heel wat voor terug. Verwacht een enorm spektakel met gebouwen die oprollen en Leonardo DicCaprio als dromendief die de opdracht krijgt een idee in iemands geheugen te implementeren.


En dan heb ik het nog niet over The Prestige  gehad die je ook onder science fiction mag scharen, ook al is het meer een historisch drama. Twee illusionisten zijn elkaars rivalen en proberen elkaar steeds te overtreffen tijdens hun shows in het negentiende eeuwse Londen. Ook deze film zit weer ingenieus in elkaar en heeft een aantal verrassende elementen die ik hier natuurlijk niet verklap.

Wil je ook genieten van de fantastische films van Christopher Nolan, dan kun je die hier reserveren:
Memento
The Dark Knight Trilogy
The Prestige
Inception
Interstellar


Joey

Geen opmerkingen:

Een reactie posten