vrijdag 13 januari 2017

Poolse klassieker

Poolse klassieker
Om 900 pagina's te lezen moet een boek wel echt de moeite waard zijn, anders is het zonde van de tijd. Maar ik houd erg van naturalistische negentiendeeeuwse romans, dus ik begon vol goede moed. Bij vlagen was De pop van Poolse Boleslaw Prus ook zeer de moeite waard, maar ik had nogal wat kanttekeningen.

Standsverschillen
Een man van verarmde adel werkt zich omhoog en verdient een kapitaal omdat hij verliefd is op een adellijke vrouw die op het punt staat haar kapitaal te verliezen. Door zijn geld hoopt hij haar voor zich te winnen. Dat lukt, maar de liefdesaffaire eindigt abrupt als hij haar over hem hoort praten met een adellijke baron (de minachting van de hogere klasse tegenover de lagere is wel van alle tijden). Zou best interessant kunnen zijn maar het eindeloze lege gedoe van diezelfde adel gaat je tegenstaan. Niet meer van deze tijd.

Industriƫle Revolutie
Het boek speelt zich af in een tijd dat alles veranderde, de Industriƫle Revolutie, maar dat komt steeds maar zijdelings aan de orde. Evenals de venijnige jodenhaat die door het hele boek een rol speelt, maar nergens een verklaring krijgt. Een meesterwerk, nee dat vond ik niet, wel een boek over de verwoestende invloed van verliefdheid op een man die zijn talenten beter had kunnen aanwenden.

Ik vond het geen meesterwerk, maar jij wellicht wel; reserveer De pop en laat me jouw mening weten!

Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten