dinsdag 13 december 2016

Groene smoothies

Een paar maanden geleden was in het nieuws te zien dat de meeste Nederlanders te weinig groente en fruit eten. De aanbevolen hoeveelheid per dag is 250 gram groente en 200 gram (2 stuks) fruit per dag. Volgens RTL-nieuws haalt slecht 2% van de Nederlandse bevolking deze hoeveelheid. Da’s wel erg weinig dacht ik toen ik dat zag. Ook bij mij thuis wordt de aanbevolen hoeveelheid lang niet iedere dag gehaald.

Mijn vrouw en ik eten regelmatig 2 keer op een dag warm. Dat is in Thailand, het land waar mijn vrouw vandaan komt, heel normaal. Dat krikt bij ons het gemiddelde al een beetje op, maar nog steeds komen we niet altijd aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.
Daarom kwamen wij op het idee om af en toe eens een groene smoothie te gaan nemen.
We donken wel vaker een smoothie maar dan één die vooral bestond uit wat fruit en vooral andere lekkere ingrediënten.

Nu nemen we er ook regelmatig ééntje met groente erin. En dan vooral ook nog fruit om ze ook lekker (zoet) te maken.
Uiteraard zijn er plenty recepten op internet te vinden. Kijk maar eens op Google. Maar ook in de bibliotheek hebben we boeken die stampvol staan met recepten van lekkere (en toegegeven soms ook minder lekkere) smoothies.

Momenteel hebben we het boek 365 sappen en smoothies van Natalie Savona geleend om inspiratie op te doen. In principe staat er in dit boek voor iedere dag een ander sapje. Moet je wel steeds zorgen dat je alle ingrediënten in huis hebt.
De groente én fruit smoothies die hier in staan krijgen ook sterren om aan te geven hoe goed ze zijn voor je energie-niveau, ontgiften van je lijf, weerstandsverhoging, je spijsvertering en zelfs de conditie van je huid.



Zoek in de catalogus op het onderwerp vruchtensappen en groentesappen of op woorden met het woord smoothies en je vindt een twintigtal titels.
Voorwaarde om aan de slag te kunnen is natuurlijk wel dat je in het bezit bent van een mixer.

365 sappen en smoothies van Natalie Savona is hier te reserveren.

Lees smakelijk!

Chris

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen