dinsdag 30 oktober 2012

Roger Moore als heilige



Bondpremière
Afgelopen weekend ging Skyfall in première - de nieuwe James Bond film. Ik ga hem zeker zien en dat is wel eens anders geweest.  Het was lange tijd traditie om met vrienden elk nieuw 007-spektakel in de bioscoop te gaan bekijken. Als jonge jongen las ik de heftige Ian Fleming thrillers en groeide op in de tijd dat Roger Moore de droge martini overnam. Ik ben afgehaakt in het Pierce Brosnan tijdperk. Hoewel Pierce in mijn ogen de beste vertolker tot dan toe was, gingen de films na Tomorrow Never Dies helemaal nergens meer over. Het werd leuke plaatjes kijken en ik was er klaar mee. De reboot met Daniel Craig wekte geen vertrouwen, maar toen ik de dvd later in de bieb tegenkwam heb ik hem toch geleend om een indruk te krijgen. En om hem met open mond uit te kijken! Dit was een Bondbenadering die alle andere eigenlijk overbodig maakte.

Wenkbrauwacteur?
Roger Moore noemde Daniel Craig's weergave onlangs een staaltje echt acteerwerk in tegenstelling tot zijn eigen invulling van de rol. Over Moore werd destijds al gekscherend opgemerkt dat hij alleen met zijn wenkbrauwen acteerde. Juist deze week tijdens het 50 jarig jubileum van de geheim agent trof ik in de bieb een box set van The Saint aan. Met Roger Moore als Simon Templar - de speurder uit de boeken van Leslie Charteris. Het betreft hier de vroege zwart/wit afleveringen (ondanks het feit dat het omslag in kleur is). Eerlijk gezegd houd ik wel van dergelijke oude series in zwart/wit. Er wordt zo vernunftig met licht en schaduw omgegaan en goed ingespeeld op de decors dat de sfeer op zich je al mee trekt. Bij de vroege series van The Avengers kan ik daar in het bijzonder nog steeds enorm van genieten.

Sfeer en onthaasting
Een nog zeer jonge Roger Moore zet hier een charmante rol neer, waar wonderlijk genoeg als je terugkijkt zijn James Bond versie een wat slap aftreksel van is. Voor de huidige tijd lijkt alles erg traag te verlopen, maar ik ervaar dat soms als weldadig. Er is dan meer aandacht voor de opbouw van het verhaal en de dialogen. Het hoeft niet allemaal in twee seconden afgeraffeld voor de volgende actiescene of de volgende verrassende twist. Er komt niet eens veel actie in voor en de beelden spreken voor zich. Grappig om te zien hoe Moore zich als Simon Templar aan het begin van elke aflevering direct tot de kijker wendt om ons het verhaal in te leiden. Een heerlijk stukje nostalgie.

Raoul


Reserveer de dvd's van het eerste seizoen in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten