maandag 1 oktober 2018

Waarom nou alleen boeken?


"Waarom alleen boeken?" 
Het is 29 augustus wanneer ik deze vraag hoor. Een klein stemmetje, zo van 'nee hè?' op de jeugdafdeling. En ik begin gelijk te stralen.

Ouderwets
De bibliotheek is ook voor mij nog altijd een plek die ik gelijk met boeken associeer. Stapels vol vooral oude boeken. Een teleurstelling voor sommige bezoekers die al in geen tijden de bieb hebben aangedaan, want dat beeld klopt allang niet meer. Oude boeken zijn soms lastig te vinden, studieboeken al helemaal! De bibliotheek is met zijn tijd mee en heeft veel nieuwe uitgaves liggen, want dáár is de meeste vraag naar. En omdat de bibliotheken nog steeds bezig zijn om op landelijk niveau te gaan samen werken en een gebouw maar beperkte ruimte heeft worden boeken ook over het land verdeeld. Dat unieke oudere exemplaar wat ik zoek blijkt dan ineens in het zuiden van het land te liggen. Als ik geluk heb kan ik het aanvragen, maar heb ik pech dan kan ik het alleen daar inzien. Maar boeken zijn al lang niet meer het enige dat de bibliotheek biedt.

Nieuwerwets
Eerder die dag kwam er een mevrouw langs om te printen. De suggestie kwam van haar vriendin, anders had ze zelf er nooit aan gedacht om dat in de bibliotheek te komen doen. Ze was geen lid en was al jaren niet meer binnen geweest. Het verbaasde haar dat er in de bibliotheek meer dan alleen boeken te vinden was. Alles was zo modern! 
Dat je zelf je boeken kan scannen, een bonnetje kan kopen bij een automatisch betaal station, dat er computers staan en tv schermen hangen, dat er spellen en games liggen en dat er beneden jongeren ook daadwerkelijk aan het gamen zijn. En dat je nog wel een krantje kan lezen?  Ja, dat laatste was ook belangrijk en kan je bij ons ook doen.

De Vraag
Het is enkele uren later wanneer een moeder met haar zoontje de jeugdafdeling op komt lopen. Ze laat een diepe zucht wanneer zoonlief wegschiet van haar zijde. Hij gaat richting de computer die verhaaltjes aanbiedt voor de kleinsten. En dan nog te zwijgen over de hoeveelheid speelgoed die verspreid staat in deze hoek van de bibliotheek. "Nee, we gaan alleen boeken uitkiezen," hoor ik de moeder zeggen. Met tegenzin komt het antwoord van haar zoontje. "Waarom nou alleen boeken?"

Goede vraag, dacht ik. Die hoop ik vaker te horen in de bibliotheek.

Amber

Geen opmerkingen:

Een reactie posten