dinsdag 28 augustus 2018

Mijn allerliefste schat


Ze kijkt naar de volgende balk, en de balken daarna, helemaal tot aan de muur aan het eind van de kamer. Elke balk is bedekt met een laag stof waarin rattensporen te zien zijn. Haar benen trillen. Ze laat zich langzaam zakken, maar Martin zegt: 'Eh...' kortaf berispend, met het mes drukkend tegen haar kruis. Ze huivert en is niet bij machte zichzelf weer tot boven de balk te trekken, zodat ze haar wang tegen de splinterige zijkant houdt. Ze is aan het eind van haar krachten en denkt: alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft. 
( pag. 51 uit Mijn allerliefste schat )

De 14-jarige Turtle woont samen met haar vloekende, gewelddadige vader Martin. Hij geeft haar een zeer ongebruikelijke opvoeding waarbij het gebruik van wapens een grote rol in spelen. Ze wordt fysiek, emotioneel en seksueel door hem misbruikt. Doordat ze afgelegen wonen, met alleen opa in de buurt, is er niemand die iets hoort of ziet en op school houdt Turtle zich afzijdig. Haar sociale wereld is heel klein en daar weet ze zich moeizaam te handhaven maar de natuur om haar heen is grenzeloos en hier weet ze zich heel goed staande te houden. Tijdens één van haar omzwervingen leert ze iemand kennen. Zodra haar vader dit ontdekt gaan bij hem de remmen los....

Gabriel Tallent







Turtle wordt verscheurd in haar hoofd met het dilemma: houd ik van mijn vader of haat ik hem. Deze tweestrijd lijkt parallel te lopen met de vele beklemmende, rauwe stukken tekst tegenover de prachtige natuurbeschrijvingen.


Dit debuut van Gabriel Tallent speelt zich af rondom het kustplaatsje Mendocino, in het noorden van Californië. Hij is hier opgegroeit en na zij studie werkte hij als gids in de ruige natuur van de VS.

Een aangrijpend, heftig, beeldend beschreven verhaal die mij kippenvel bezorgde, mijn hart sneller deed kloppen en waarbij ik af en toe vergat adem te halen, een aanrader dus!

Ingeborg

Google Earth

Mijn Allerliefste schat kun je reserveren door deze link aan te klikken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten