Het spelverloop
Voordat er echt aan het spel wordt begonnen, is er eerst een presentatie waarbij vanuit de eigen belevingswereld wordt bekeken hoeveel invloed alle media heeft vandaag de dag heeft, hoe digitale geletterdheid binnen de 21e eeuwse vaardigheden is vormgegeven en uit welke competenties mediawijsheid bestaat.
Hierna gaat de pret pas echt beginnen door het spelen van het spel. Er zijn 4 teams die door kennisvragen appjes kunnen verdienen. Bij een goed antwoord wordt er een keuzekaart gespeeld, is het antwoord onjuist gaan we voor een dilemmakaart. Bij beide soorten vragen wordt er een discussie van 3 minuten gevoerd over het onderwerp waarna er wordt gekozen of dit door de school gehandhaafd gaat worden als het al naar tevredenheid gaat, of er op geïnvesteerd moet worden of dat het geparkeerd moet worden om er op een later tijdstip over verder te praten. Voorbeelden van de vragen zijn: 'Je leerlingen zitten op Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter en gamen online. Om inzicht te hebben in wat zij doen, is het een must om zelf ook actief te zijn op sociale media.'
Of 'Als school doe je er alles aan om te voorkomen dat foto’s van kinderen online komen te staan. Tijdens een schoolreisje maakt een ouder diverse foto’s van kinderen en post ze direct online. Wat doe je?'
Vragen kunnen verduidelijkt worden met humoristische filmpjes en tussendoor wordt er ook voor een joker gespeeld waarbij een quiz via Kahoot wordt gedaan. Win je deze, dan kun je zelf een discussiekaart uitzoeken en bij een kennisvraag de joker inzetten om een extra appje te winnen. voor het winnende team van het gehele spel is er een reep van Tony's Chocolonely wat altijd bijzonder goed in de smaak valt.
Een voorbeeld van een filmpje dat tijdens het spel wordt gebruikt:
De terugkoppeling
In de 2,5 uur dat het spel duurt wordt er veel meer besproken en besloten dan op een gemiddelde vergadering van dezelfde duur. Dit is dus een ontzettend effectieve en ook nog eens erg plezierige manier om vast te stellen waar de school staat op het gebied van digitale geletterdheid en waar het naar toe wil. Daar moet natuurlijk wel een vervolg op komen. Daarom schrijven wij een uitgebreide terugkoppeling waarbij verslag gedaan wordt van het besprokene tijdens het spel en er een aanbeveling wordt gedaan hoe de school digitale geletterdheid (nog) beter kan integreren in het schoolbeleid, zowel op school-, leerkracht- als leerlingniveau.
Bent u toevallig leerkracht en heeft u interesse in dit Visie op Media Spel, neem dan contact met ons op via po@bknw.nl
Joey
Geen opmerkingen:
Een reactie posten