dinsdag 29 augustus 2017

Dingen die mijn zoon moet weten over de wereld

Als vader van een tweejarige dochter viel mijn oog op het boek Dingen die mijn zoon moet weten over de wereld van Fredrik Backman. In dit boek probeert Backman de wereld uit te leggen aan zijn tweejarige zoon. Hij doet dit op grappige wijze en met een flinke dosis zelfspot. Fredrik Backman doet er naar eigen zeggen alles aan om een goede ouder te zijn. "Niemand heeft meer gegoogled dan ik" schrijft hij op de achterflap.

De teksten in het boek doen aan als een column of blog. Sommige hoofdstukken bevatten slechts enkele zinnen en sommige beslaan enkele bladzijden. Het nog geen 200 bladzijden tellende boek leest dan ook als een trein. Sommige hoofdstukken zijn behoorlijk grappig en veroorzaakten een glimlach op mijn gezicht. Herkenbare dingen zoals bijvoorbeeld het geworstel om een autostoeltje weer in de auto te krijgen. Of het midden in de nacht verwisselen van een luier als je zelf nog half slaapt. Ook grappig vond ik de survivaltocht door de Ikea als het gezin zich tegen de richting van de pijlen in door de winkel begeeft. En ook het op een "mannelijke" manier poetsen van de badkamer was beslist grappig. Of anders het hoofdstuk waarin hij zij zoon uitlegt waarom het belangrijk is een band te hebben. Maar echt hilarisch vond ik het boek niet. Wat echt grappige boeken betreft staat Ben je ervaren van William Sutcliffe bij mij nog altijd op de eerste plaats.

Ik vond het opvallend hoe liefdevol Fredrik Backman over zijn vrouw schrijft (ondanks al haar tekortkomingen in zijn ogen). Ondanks alle grappen en grollen blijkt wel uit het boek hoeveel Fredrik Backman van zijn gezin houdt. In die zin is het ook een liefdevol boek dat zeker voor een paar ontspannen uurtjes kan zorgen.



Fredrik Backman debuteerde in 2012 met Een man die Ove heet. Dat boek is eerder op dit blog besproken door mijn collega Gabrielle Gonsalves. Het is een enorme bestseller geworden en is inmiddels ook verfilmd. Dit boek staat nog op mijn lijstje van te lezen titels. En ik denk dat ik nu in de juiste volgorde ben begonnen. Dingen die mijn zoon moet weten over de wereld is grappig en de schrijver bewijst met dit boek dat hij leuk kan schrijven. Het boek smaakt naar meer van deze schrijver. En als ik de recensies lees en mag geloven is Een man die Ove heet het boek dat ik dan zeker moet lezen.

Normaal gesproken mag je het einde van een boek niet verklappen, maar het eindigt met deze zinnen:
“Wanneer ik vervelend ben. Wanneer ik gĂȘnant ben. Wanneer ik oneerlijk ben. Dan wil ik dat je denkt aan de dag waarop je het vertikte om me te vertellen waar je mijn autosleutels verstopt had. En dat je je goed realiseert dat jij was begonnen.”

Nieuwsgierig geworden? Dingen die mijn zoon moet weten over de wereld is hier te reserveren in onze catalogus.

Chris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten