vrijdag 7 november 2014

Een nieuwe Hercule?

Ik ben een grote fan van Agatha Christie en ik kon mijn geluk niet op toen ik vernam dat er een nieuwe Hercule Poirot op de markt verscheen. Net als in 2012 Anthony Horowitz de uitdaging aannam om  Sherlock Holmes te laten herleven in het huis van zijde, waarover ik ook heb geschreven op dit blog, was het dit keer de beurt aan Sophie Hannah om hetzelfde te proberen met de Belgische speurder. Helaas is de poging mislukt. Waar Anthony Horowitz precies de juiste toon wist te treffen, komt het boek De monogram moorden niet een keer goed uit de verf.


Redelijk boek
Houd me ten goede, het is geen slecht boek. Maar een èchte Agatha Christie is het zeker niet. Het verhaal kabbelt maar door, het mist de sfeer van een echte Poirot. Ook het gekibbel tussen Poirot en de nieuwe Hastings, nu Catchpool genaamd komt onecht over. Waar Poirot Hastings nog op een toegefelijke manier toespreekt en hem de les leest, komt in de Monogram moorden Poirot over als een betweterige oude zeur. Het verhaal is traag en duurt net even te lang voor het goede. Dat is jammer want het plot is goed gevonden.

Als je niet weet dat het een nieuwe Agatha Christie is, maar een exemplaar van Sophie Hannah, zal je er rustig van kunnen genieten.

Geef uw mening ook.
Reserveer hier het materiaal: de monogram moorden in de catalogus van de bibliotheek




Irene

Geen opmerkingen:

Een reactie posten