dinsdag 13 mei 2014

Privacy nachtmerrie

Privacy
Via dit kanaal heb ik al vaker over privacy geblogd en ook dit keer kan ik het niet laten.
Waar ik bereid ben om werk- en privézaken te delen via Blogger, Twitter en Facebook ben ik ook uitstekend in staat om te bepalen wélke zaken ik wil delen. En gelukkig mag ik dat helemaal zelf bepalen.


Nachtmerrie
Wat ik ook al vaker heb laten blijken is dat ik veel en graag science fiction lees, en dan vooral de science fiction die maatschappelijke kwesties behandelt of die een mogelijke toekomst laten zien.
Eén van de meest beklemmende boeken vind ik 1984 van George Orwell. Een waarschuwing tegen totalitaire regimes uit 1949. Het boek schetst een toekomst waarin één politieke partij de hele maatschappij beheerst. De Partij heeft controle over taal, ziel en gedrag van de burgers.
Het boek geeft mij altijd de bibbers, hoe prachtig ik het ook vind: gebrek aan privacy vind ik een nachtmerrie.

Op dit moment lees ik The circle van Dave Egges. Hierin is niet een Partij of een staat de boosdoener, maar een commercieel bedrijf. Waar we collectief klagen over de ondoorzichtige privacy-instellingen van Facebook (én Google, én Twitter etc.) zijn deze bestaande sociale media-bedrijven schatjes vergeleken met The Circle. Zonder het einde te kennen, ik zit op twee-derde van het boek, geeft dit boek mij dezelfde bibbers als 1984. Als je gaat werken bij The Circle, of je neemt één van de producten af van The Circle, raak je volledig, compleet, absoluut en totaal de controle kwijt over je privacy.
Hoe The Circle dat doet, zeg ik niet. Want niemand zit op spoilers te wachten en als je je ook maar een beetje zorgen maakt over je huidige privacy bij sociale media-bedrijven: niet doen. Want het kan nog veel erger.

Maar zelf een dystopie kan iets moois voortbrengen. Laat ik dus iets vrolijker eindigen met het liedje dat al in mijn hoofd zit sinds ik The Circle lees:



Sanneke

Voor de betere nachtmerrie:
- in het Nederlands lees je De cirkel van Dave Eggers
- in het Engels lees je The Circle van Dave Eggers
- en uiteraard 1984 van George Orwell

Geen opmerkingen:

Een reactie posten