dinsdag 8 oktober 2013

Een man die Ove heet

Onlangs viel mijn oog, bij het binnenkomen van de nieuwe boeken op onze afdeling, op onderstaande titel.
Waarom viel deze me op tussen al die andere nieuwe boeken? Misschien was het de heldere omslag die het hem deed. Op de achterflap staat vermeld dat dit debuut meteen wereldwijd verscheen en dan kan het in ieder geval niet echt een slecht boek zijn...:-).  Op de voorkant staat: Voor de lezers van  De De 100-jarige man die uit het het raam klom en verdween (vorige week blogde mijn collega Chris over dit boek). Dit boek is een bestseller en staat ook nog hoog op mijn 'nog te lezen-lijstje'. Maar het leek me nu  leuk om dit debuut onder de aandacht te brengen.

Een man die Ove heet
Het boek is geschreven door Fredrik Backman, die in Zweden een bekende blogger en columnist is. Een man die Ove heet gaat over de negenenvijftigjarige Ove. Hij is een norse man, zo op het eerste gezicht. Ove leeft keurig alle regels na en wil dat alle andere mensen dat ook doen. Zo niet, dan zorgt hij er persoonlijk zelf voor dat ze dit alsnog doen. Na de dood van zijn vrouw vindt hij dat zijn leven hier op aarde lang genoeg geduurd heeft. En besluit hij een zelfmoordpoging te doen. Natuurlijk heeft hij alles tot in de puntjes voorbereid. Als hij zichzelf wil verhangen knapt echter het koord en vraagt hij zich vertwijfeld af  ''waarom ze toch touwen maken van zulke slechte kwaliteit''. Ove is een man, die erg behulpzaam is. En zo komt het dat al zijn andere zelfmoordpogingen ook stranden, omdat er steeds wel iemand is die op het moment suprême hulp nodig heeft. Van lieverlee ontdooit hij (onder andere door de oprechtheid en spontaniteit van zijn twee buurmeisjes) en kan hij zelfs bestempeld worden als een aardige en meelevende man. Het eind van het liedje is dat hij het zo druk krijgt met allerlei mensen te helpen en zelfs vriendschappen sluit dat hij er totaal geen behoefte  meer heeft om zijn leven te beëindigen.

Al in het begin van het boek werd ik gegrepen door dit verhaal, dat hilarische fragmenten bevat. Maar ook aangrijpende stukken. Ik zal niet verklappen hoe het verhaal eindigt, maar ik las het laatste hoofdstuk met tranen  in mijn ogen. Het is een prachtig boek en ik denk dat het hier ook in Nederland snel op de bestsellerlijst zal eindigen. Voor mij is het dan nu wachten en hopen dat Fredrik Backman snel een tweede boek het levenslicht zal doen zien.Tot het zover is  kan ik mijn tijd onder andere vullen met het lezen van


Reserveer hier 'Een man die Ove heet' in onze catalogus.



Gabrielle



3 opmerkingen:

  1. Hard gelachen en echt gehuild bij dit boek: mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marian, leuk om te lezen dat jij het boek ook zo mooi vond en dezelfde emoties erbij had.
    Groetjes van Gabrielle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt mij een goed boek en ik zal het zeker gaan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen