vrijdag 24 mei 2013

Soldaat van Oranje

Soldaat van Oranje
Omdat we net 4 en 5 mei weer achter de rug hebben, leek het me wel goed om ditmaal in mijn blog aandacht te schenken aan Soldaat van Oranje. Ik denk dat iedereen wel weet (of in ieder geval zou moeten weten...) wie de bijnaam 'Soldaat van Oranje' had.
Erik Hazelhoff Roelfzema
1917-2007
Erik Hazelhoff Roelfzema was een Nederlandse verzetsstrijder, oorlogspiloot, radiomedewerker en schrijver. Hij werd in 1917 geboren in het voormalig Nederlands-Indië, maar in de jaren dertig vestigt het hele gezin zich in Den Haag.
In 1937 studeert hij aan de universiteit van Leiden en leidt hij samen met zijn vrienden een echt studentenleven. Dat verandert als in 1940 Duitse troepen Nederland binnenvallen. Na korte tijd wordt de universiteit gesloten en besluit Erik, net als veel mede-studenten, te gaan strijden voor het vaderland en gaat bij het verzet. Zo  komt hij in Engeland terecht en wordt hij piloot bij de RAF.
Uiteindelijk schopt hij het tot persoonlijke adjudant van Wilhelmina vergezelt hij haar bij haar terugkeer naar Nederland.
Over al deze belevenissen schreef hij in 1970 Het hol van de ratelslang, dat een jaar later opnieuw werd uitgebracht onder de titel Soldaat van Oranje.

Film

In 1977 wordt zijn boek verfilmd onder de gelijknamige titel. En met als Engelse titel 'Soldier  of Orange'. De film werd geregisseerd door Paul Verhoeven en zorgde voor diens internationale doorbraak. En onder andere Rutger Hauer, Jeroen Krabbé en Rijk de Gooyer speelden erin mee. De Nederlandse filmcritici waren niet onverdeeld positief over de film. NRC, Parool en Trouw vonden het zelfs een onbelangrijke film. AD, Telegraaf en Volkskrant waren wat positiever. In Nederland trok de film (die een budget van 5.000.000 gulden had) maar liefst 1,5 miljoen bezoekers. En in Amerika werd hij ook goed ontvangen.


Musical
Sinds oktober 2010  is in de Theaterhangaar op vliegveld Valkenburg in Katwijk de musical 'Soldaat van Oranje'' te bewonderen.
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik sowieso een musicalfan ben, maar dit is de eerste musical die ik al twee keer gezien heb.  Het is zo'n bijzondere produktie (alleen al door de draaiende schijf waar de bezoekersstoelen op staan) dat twee keer bepaald geen straf is. Integendeel....:-).  Dat ik daar niet alleen zo over denk mag blijken uit het feit dat al 2,5 jaar de voorstellingen steeds uitverkocht zijn.
Voor diegenen die erover denken om er heen te gaan zou ik zeggen: DOEN!
Hieronder de trailer.


Reserveer hier het boek in onze catalogus. Liever de film zien, dat kan ook. Reserveer hier de film.
Daarnaast is er ook de mogelijkheid om het verhaal als luisterboek te lenen of de CD met de liedjes uit de musical. Die laatste heb ik natuurlijk al helemaal 'grijsgedraaid'....:-)



Gabrielle


Geen opmerkingen:

Een reactie posten