dinsdag 24 april 2018

Muisstil in de bibliotheek??

Scholieren van harte welkom
Een maand geleden kwam er in de bibliotheek van Bergen een bezoekster naar mij toe met de vraag of ik iets aan de rumoerigheid kon doen. "Het hoort hier toch muisstil te zijn?" Dit naar aanleiding van de scholieren die aan een tafel zaten en studeerden waarbij ook wat gebabbeld werd. Behalve studerende scholieren gebeuren er veel meer dingen in de bibliotheek die niet geruisloos voorbij gaan.

Teveel om op te noemen
Er zijn workshops voor kinderen en volwassenen, er zijn lezingen, soms zelfs met muziek,
Er wordt voorgelezen aan peuters en kleuters. Er is een taalcafĂ© waar je kunt oefenen Nederlands te spreken of gewoon een kopje koffie kan komen drinken. Er zijn spreekuren en er is huiswerkbegeleiding. De bibliotheek is natuurlijk ook een ontmoetingsplek, er wordt o.a. aan de leestafel, tussen de tijdschriften en de kranten door, druk geconverseerd. En nog veel meer.....(zie ook website : www.bibliotheekkennemerwaard.nl )

Oplossing?
Hoe los je het op als je de stilte nodig hebt bij het lezen of je studie? Ik zie wel studenten met een koptelefoon zitten maar we hebben ook een vergaderruimte die bijna altijd beschikbaar is en waar iedereen gebruik van mag maken die de rust op wil zoeken.

Leren met een clown
Laatst vroeg ik een scholier die bijles kreeg of hij last had van de geluiden vanuit de kleuterhoek. Daar was een voorstelling met een clown aan de gang met figuurballonnen. Ik gaf aan dat hij met zijn huiswerkbegeleider ook kon verhuizen naar een rustiger plek maar daar wilde hij niets van weten. Er kwam een herinnering boven dat ik vroeger ook beter in de huiskamer, waar af en toe wat gebeurde, kon studeren dan boven op mijn kamer.....

Natuurlijk stijgt het aantal decibellen wel eens tot boven de norm en grijpen we even in maar de tijd is voorbij dat je een speld moet kunnen horen vallen in de bibliotheek.

Ik heb het de bezoekster uitgelegd en ook gewezen op onze "stilte" plek maar ik denk dat het wat haar betreft nog even moet wennen...

Ingeborg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten