maandag 25 december 2017

Kerstgevoel tussen de levende boeken

Human Library
Anderhalve week geleden was er de mogelijkheid om een levend boek te lenen in de bibliotheek in Alkmaar-Centrum. Er was keuze uit negentien zeer interessante boeken met een grote verscheidenheid aan titels, zoals o.a. Transgender, Ex-gedetineerde, Vluchteling, Alleenstaande moeder,  Chronische piep. Je kon de boeken voor twintig minuten lenen met eventuele verlenging van tien minuten.

Matchmaker
Als vrijwilligster mocht ik hier aan meedoen en kreeg de taak om het contact tussen het levende boek en de lener tot stand te brengen. Op een groot bord konden de leners zien welke boeken waren uitgeleend en welke beschikbaar waren. Ik had zelf twee hele lieve fantastische boeken Spastisch en IndiĆ«-Veteraan onder mijn "beheer".  Mijn twee boeken waren bijna voortdurend uitgeleend net als eigenlijk alle ander boeken: totaal hadden we 103 uitleningen in een middag tijd.
Voor iedere uitlening begon waren we er wat regels die we aan de lener moesten voorlezen, o.a. dat de lener het boek niet mee naar buiten mochten nemen en weer netjes, ongeschonden in moesten leveren.

Kerstgevoel
Zowel de boeken als de vrijwilligers kregen de dinsdag voor dit evenement een korte training zodat op de dag alles zeer gestructureerd verliep maar had ook als resultaat dat er een bijzonder wij-gevoel ontstond. We waren met alle levende boeken en vrijwilligers een eenheid. En als je dan ziet hoeveel enthousiaste leners prachtige gesprekken voeren met de levende boeken, en soms zelfs met een knuffel afscheid namen van "onze" boeken. Het was een fantastische middag en ik fietste na afloop met een heel blij en warm gevoel naar huis. Eigenlijk had ik zelf ook wel alle boeken willen lezen maar de taak als matchmaker had ik voor geen goud willen missen.


Veel leesplezier, een fijne kerst en hopelijk tot volgend jaar bij de Human Library!

Ingeborg


Voor meer informatie over de Human Library klik op deze link of  voor meer informatie over de Human Library Alkmaar klik dan op deze link

Geen opmerkingen:

Een reactie posten