woensdag 29 oktober 2014

a Room with a view

Met ongeveer de helft van al mijn collega's zijn we naar EYE geweest. Het EYE Film Instituut Nederland is een centrum in Amsterdam gewijd aan de cinematografie. Het gebouw staat aan de noordoever van het IJ tegenover het Centraal Station.
Wat een prachtig en indrukwekkend gebouw is dat! Zowel van buiten als van binnen blijf je geboeid door de architectuur, de inrichting en het perspectief dat gecreƫerd wordt. De architecten Roman Delugan en Elke Delugan-Meissl hebben het ontworpen. Wat mij vooral opviel zijn de schuine lijnen en taps toelopende ruimtes waarmee een geweldig perspectief ontstaat. De architecten hebben onderzoek gedaan naar de beweeg routes van mensen. Wanneer je bijvoorbeeld in een vierkante ruimte loopt dan blijk je een veel kortere route te lopen dan een anders vormgegeven ruimte. Denk maar aan een stuiterbal, hoe meer variatie hoe onverwachter de stuiterroute. Lijkt me een leuk experiment om daadwerkelijk uit te voeren in EYE, maar dan loopt de verlichting, die er trouwens echt mag wezen, wel enige schade op.
Na een aantal trappen zigzag routes kwamen we in een ruimte die a Room with a view genoemd wordt. Enerzijds omdat er een glazen wand is waardoor je vanaf boven het gebouw in kijkt. Anderzijds omdat er een raam is naar buiten met een uitzicht op de stad en het IJ.
a Room with a view, het is een film.
Ik heb in onze catalogus opgezocht of wij het hebben. Wij hebben de film maar ook het boek. Bij de beschrijving staat het volgende: "Een jonge Engelse besluit na een ontmoeting in Italiƫ zich te onttrekken aan de conventies van haar milieu en haar eigen leven te leiden". En dat is ook wat dit prachtige gebouw doet, onttrekken aan conventies en een eigen leven leiden. Of het boek nu net zo prachtig is als het gebouw kan ik helaas niet zeggen, misschien ga ik het lezen.
Edith

Geen opmerkingen:

Een reactie posten