dinsdag 23 september 2014

Amsterdam - Delphi

Amsterdam - Delphi

Mensen die mij goed kennen weten dat ik geen reislustig type ben. Integendeel zelfs. Ik vind  op vakantie gaan in ons mooie kikkerlandje vaak al heel leuk en ver genoeg. Neemt niet weg dat ik heel erg kan genieten van de reisavonturen in verre landen van anderen. Toen een klant me attent maakte op Amsterdam - Delphi en dat ze zo genoten had van dit boek was mijn keuze snel gemaakt. Het boek is geschreven door Rosita Steenbeek, die ooit de 'muze' van de beroemde regisseur  Fellini was. Daarnaast heeft ze veel romans op haar naam staan. De meeste daarvan spelen zich af in Rome. Dat is niet vreemd aangezien dat de plek is waar ze het grootste deel van het jaar woont. Haar debuut maakte ze in 1994 met De laatste vrouw, dat meteen in vele talen vertaald werd. En daarna volgden nog vele andere titels.

Rosita Steenbeek
Rosita heeft in haar leven al de nodige ellende meegemaakt. En dat begon al toen ze op 13-jarige leeftijd een hersenbloeding kreeg. In 2002 kreeg ze samen met haar moeder en een achterneef een ernstig auto-ongeluk. Haar moeder en zij raakten daarbij zwaargewond, maar de achterneef vond hierbij de dood. Over dit vreselijke ongeluk en vooral de verwerking ervan schreef ze in Intensive Care. Toch is ze van nature een positief ingesteld mens, die alles uit het leven wil halen wat erin zit.
Wat te doen dus als je vriend je meermalen vraagt om samen met hem een lange fietstocht te ondernemen? Omdat ze zelden of nooit fietst zegt ze telkens nee. Totdat ze op een dag besluit dit avontuur aan te gaan, zij het op haar voorwaarden: op een fiets in haar lievelingskleur hardroze. En zij bepaalt het eindpunt: het orakel in Delphi (ligt in Griekenland). Als alle broodnodige voorbereidingen zijn getroffen kan de 3000 kilometer lange tocht beginnen. Rosita weet kostelijk en beeldend te vertellen.
En als lezer zie je hun belevenissen gedurende de 42 dagen durende tocht zo voor je geestesoog verschijnen. En is dit laatste niet het geval dan heb je nog de vele kleurenfoto's, die gemaakt zijn door haar vriend die fotograaf van beroep is, om je daarbij te helpen. Ik heb genoten van dit boek en heb veel bijgeleerd over diverse Europese landen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten