dinsdag 7 januari 2014

Poëzie: stil van bewondering; stil van verwondering.

Stilstaan

Vanmorgen horloge gepakt:
staat stil. Kapot.
Niks meer aan te doen.

Op het balkon gezeten.
Broodje kaas gegeten.
Poes gestreeld.
Geraniums water gegeven.

Radio aangezet. Gewenst
dat niet alleen mijn horloge
maar ook deze dag
stil zou blijven staan.
(Gil van der Heyden)

"Ik ga jullie een gedicht voorlezen", zei de docent Nederlands ons, leerlingen van klas 1, op de middelbare school.
Rollende ogen, vertrokken monden en zuchten van verveling was onze reactie.
De docent las een gedicht van Hans Andreus: 'Voor een dag van morgen'. Ik zal het nooit vergeten.

Dat was voor het eerst dat ik stil was van bewondering, stil van verwondering.
Letters aan elkaar geregen tot woorden, woorden tot zinnen, zinnen die uiteindelijk een verhaal vertellen. Zo ontroerend mooi, zo ontzettend knap gedaan.

Poëzie

En daarin ligt mijn bewondering: juist in die weinige woorden ligt een heel verhaal besloten.
Verwondering over het feit wat het met je kan doen: die weinige woorden, die korte zinnen.
Al naar gelang je stemming, ontroert het je, maakt het je blij, inspireert het je, of laat het je grinniken.
Of je kunt het invullen zoals je zelf wilt:

Jij denkt
dat als ik
dat jij dan
en ik niet

als jij denkt
dat ik dan
zal ik
zodat ik jou
en jij niet
(Harry Mulisch)

Oké, nog één dan: Kaartje uit Rhodos.

                              'Veel eten, drinken, zon en seks!
                                    De hartelijke groeten van je ex!'
(Lévi Weemoedt)

Veel gedichtenbundels van vele dichters zijn beschikbaar in de bibliotheek. Bloemlezingen voor allerlei gelegenheden: geboorte, familie, liefde, verjaardagen. Gedichten over de natuur, over dieren, over de seizoenen, gedichten voor jong en oud.

De gedichten uit dit stukje komen uit de bundel 'Lees maar lang en wees gelukkig': 500 gedichten van bekende en minder bekende dichters in combinatie met het werk van beeldend kunstenaars; een feestje!
'Lees maar lang en wees gelukkig' is te reserveren in de catalogus van de bibliotheek.

Een gezond, goed en gelukkig 2014: ik wens je veel lees,- luister- en kijkplezier. En lees eens een gedicht.

Jeannette

2 opmerkingen:

  1. 7 Dingencursus IJmond Noord stuurt mij op jullie af. Wat een vondst, de naam "Blognoot"!
    Ik ben net blij gemaakt met de 28ste druk van "Domweg gelukkig in de Dapperstraat", past helemaal in jullie opzet. Kennismaken en herkennen, fijn! Met groet, Nan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Nan,
    Wat een heerlijk enthousiaste reactie. Hartelijk dank daarvoor. Veel plezier met 'Domweg gelukkig in de Dapperstraat' en wie weet blijf je ons volgen.
    Met hartelijke groet terug.
    Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen