dinsdag 18 december 2018

Tijd voor muzieklijstjes

Het einde van 2018 komt ras naderbij en dus is het weer tijd voor lijstjes. Met veel plezier luister ik ieder jaar weer naar de door radioluisteraars samengestelde muzieklijsten. De top 1000 allertijden, de rockhits top 500, de 00’s top 500, de 80’s top 500 en de album top 750. Alle lekkere popmuziek komt in deze periode wel een keer voorbij. Vroeger zat ik net als velen met mijn cassetterecorder in de aanslag naar de top 100 allertijden te luisteren. Ik probeerde mijn favoriete muziek zo goed mogelijk zonder geklets op de band te krijgen.Wat natuurlijk niet lukte omdat veel DJ’s lekker door de goede liedjes heen babbelden.

Tegenwoordig zijn alle hits supermakkelijk terug te vinden op YouTube, Spotify en YouTube Music. Ideaal natuurlijk. Maar gewoon lekker bij de radio zitten en je zo’n lijst laten voorschotelen en je laten verrassen vind ik toch heerlijk. Hieronder heb ik zelf in willekeurige volgorde een lijstje samengesteld van albums die wat mij betreft ook zo een plaatsje hadden mogen krijgen in de album top 750.

Bettie Serveert – Palomine
Sebadoh – Bakesale
The Tragically Hip – Up to here
Midnight Oil – Diesel and dust
Joy Division – Unknown pleasures
Morphine – Cure for pain
Suzanne Vega – Suzanne Vega
BAP – Vun drinne noh drusse
Alberta Cross – Broken side of time
Fish – Vigil in a wilderness of mirrors
Manic Street Preachers – Gold against the soul
Bloc Party – Silent Alarm
The Jayhawks – Hollywood town hall
Fun Lovin Criminals – Come find yourself
Heather Nova – Oyster



Ik heb het niet gecheckt maar ik denk dat de meeste van bovenstaande albums niet meer bij Bibliotheek Kennmerwaard aanwezig zijn. Gelukkig kunnen bibliotheekleden ook gebruik maken van Muziekweb. Muziekweb is de muziekbibliotheek van heel Nederland. En dan hebben we het niet alleen over popmuziek maar ook over klassieke muziek, wereldmuziek en jazz. Je kunt het eigenlijk zo gek niet verzinnen op muziekgebied of Muziekweb heeft het. En het mooie is… dat het allemaal te lenen is via de bibliotheek.

Neem hier eens een kijkje op de website van muziekweb. Heb jij nog toevoegingen voor de album top 750? Laat maar weten...

Chris


Geen opmerkingen:

Een reactie posten