dinsdag 24 juli 2018

Nordic Noir: Jordskott




Unheimisch
Wat kan voorpret al heerlijk zijn. Vorige week kocht ik de tweede serie van Jordskott. Daar hoort ander weer bij, zoals striemende regen en herfststormen. Ik wacht er graag op, want de eerste serie van Jordskott was een unheimisch feest. In die serie werd het verhaal mooi afgerond, maar tot mijn aangename verrassing is er toch een tweede reeks verschenen. De reeks wordt gerekend onder de zogenaamde Nordic Noir, maar heeft een flinke bovennatuurlijke inslag en huiveringwekkende opbouw in een ecologische context.

Oerbossen
Na het overlijden van haar vader die aan het hoofd stond van het bedrijf Thornblad Cellulose keert detective Eva Thornblad terug naar Silverhöjd. Zeven jaar geleden is haar dochter Josephine daar bij het plaatselijke meer verdwenen. Officieel heet het dat zij verdronken is, maar er is nooit een lichaam gevonden. Eva is er nog steeds van overtuigd dat het een ontvoering betrof. Dan verdwijnt er een jongetje. Eva koppelt beide gebeurtenissen aan elkaar en gaat andermaal op onderzoek uit. De oerbossen in de omgeving lijken daarbij een steeds onheilspellender rol te gaan spelen.

Silverhöjd
Silverhöjd bestaat niet. De serie werd opgenomen rond Sala in Zweden. Maar Silverhöjd bestaat ook weer wel. Kijk maar op www.silverhojd.com. Hoe dan ook de omgeving werkt prachtig om de folklore suggestief tot leven te wekken. Jordskott betekent aardscheut en vanaf de tweede aflevering begin je te begrijpen waarom. Dan grijpt de mystieke spanning om zich heen. Nee ik kan niet wachten om het tweede seizoen te gaan kijken. En ja, ik kan het wel. Het is het waard. De bibliotheek heeft beide series in bestelling. Ik zou er gauw bij zijn. Voor het geval het weer ineens omslaat.

Raoul

Bestel Jordskott via onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten