dinsdag 19 juni 2018

Bali: paradijselijk eiland?

Bali
Bij Bali zullen de meeste mensen meteen denken aan het Indonesische eiland, gelegen tussen Java en Lombok. Het paradijselijke eiland waar veel toeristen hun vakantie doorbrengen. Het Bali waar ik het in deze blog over ga hebben is het boek Bali van de hand van Kiki van Dijk (dat een pseudoniem blijkt te zijn van een bekende Nederlandse schrijver). Maar dit verhaal speelt zich ook af op het bekende Indonesische eiland.

Als Cita hoort dat haar dochter Evi op het eiland wordt vermist, aarzelt ze geen moment en stapt ze meteen op het vliegtuig om haar te gaan zoeken. Na haar aankomst daar zoekt ze als eerste contact met Katy, de Australische vrouw die samen met Evi een huisje deelde. Via haar probeert ze te achterhalen wat Evi's laatste 'sporen' waren. Vrij snel na haar contact met Katy krijgt ze het vreselijke bericht dat deze met haar scooter verongelukt is. Nu slaat de schrik haar natuurlijk helemaal om het hart. De spannende gebeurtenissen volgen elkaar daarna in rap tempo op. Gelukkig vindt ze Evi, levend en wel, maar wel gewond terug. En dan blijkt ook dat Bali lang niet zo paradijselijk is als veel mensen denken. En ook bij haar thuisgebleven man gebeuren vreemde dingen.

Bali is een heerlijk boek, dat vlot geschreven is. Ook al ben je nog nooit op Bali geweest: de auteur weet  de omgeving zo beeldend te beschrijven dat je je er zelf waant. Daarnaast bevat het natuurlijk de nodige spanningselementen. In het begin is natuurlijk alleen de vraag voor de lezer of Cita haar dochter weer levend terug gaat vinden. Maar in de loop van het verhaal komen daar steeds meer vragen bij. Is Katy expres aangereden waardoor ze is verongelukt, waarom wordt de vader van Evi mishandeld en opgesloten in zijn boot. Zelf ben ik geen fan van boeken met een open einde. En gelukkig krijg je als lezer bij dit boek dan ook een antwoord op al die vragen.
Al met al is dit dus een prima boek, om in je vakantiekoffer te stoppen. Lekker drankje bij de hand en lezen maar...

Kiki van Dijk (ik zou best wel willen weten welke bekende auteur er nu werkelijk achter deze naam schuilgaat) debuteerde in 2014 met Zeevlam. Dit boek kreeg ik toevallig in handen en na het lezen was ik zo verrast, dat ik meteen fan van haar werd. Al haar titels prijken dan ook in mijn boekenkast.
En wat mij betreft kan Kiki zich zeker scharen in het rijtje van andere goede vrouwelijke thrillerschrijvers zoals Saskia Noort, Simone van der Vlugt en Linda van Rijn.


Je kunt Bali hier reserveren in onze catalogus.

Gabrielle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten