vrijdag 17 februari 2017

Films met kleine cast

Science Fiction
Zoals de oplettende lezers van ons blog inmiddels weten, is mijn lievelingsgenre Science Fiction. Boeken, films, tv-series: ik verslind ze.
De afgelopen weken heb ik twee geweldige films ontdekt die ik jullie niet wil onthouden. Beide films draaien rond een cast met maar heel weinig hoofdpersonen.

Kunstmatige intelligentie

Op aanraden van een collega heb ik Ex-machina, een film van Alex Garland, gekeken. Een jonge programmeur wordt uitgenodigd om zijn werkgever te helpen bij een experiment met een humanoïde androïde.
Ik wil niet teveel over het plot kwijt (kijk die film!), maar nog wel wat over de acteurs zeggen. De (toch wel enigszins doorgedraaide) werkgever wordt gespeeld door Oscar Isaac, die je wellicht kent van A most violent year, of Inside Llewyn Davis. Isaac speelt een onsympathieke wetenschapper Nathan.
Domhnall Gleeson maakte op mij enorm veel indruk in Black mirror: een niet zo bekende Britse tv-serie over de donkere kanten van de huidige en toekomstige technologie. In Ex-machina speelt hij met verve de jonge programmeur Caleb.
Maar helemaal onder de indruk was ik van Alicia Vikander, die je misschien kent van haar oscarwinnende rol in The Danish girl. Vikander maakt de androïde Ava levensecht.

Dreigend en verwarrend

Tijdens mijn jeugd keek ik veel naar Roseanne, één van de vele Amerikaanse comedyseries waarmee we in de jaren '80 en '90 overspoeld werden. De leukste van dat stel was toch wel John Goodman, de vader.
In 10 Cloverfield Lane speelt hij Howard die twee mensen vasthoudt in zijn bunker, omdat, naar hij beweert, de wereld zo'n beetje vergaan is. Mary Elizabeth Winstead speelt Michelle, één van de mensen die hij vasthoudt. Spreekt Howard de waarheid? Is de wereld vergaan door buitenaardse wezens, een chemische of nucleaire aanval, of is Howard een gevaarlijke knettergekke moordenaar?

Reserveren
Laat je verrassen door het plot van 10 Cloverfield Lane, of dat van
Ex-machina.

Sanneke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten