dinsdag 27 augustus 2013

"Foute" mensen.......

De laatste tijd worden er veel boeken geschreven over "foute Nederlanders". Maar wat is fout? Ik zou het niet weten. En zeker in tijden van oorlog, wie beslist dan over goed en fout? Over meelopen, overlopen, nalopen, alleen lopen....
Gelukkig heb ik de oorlog niet meegemaakt. Ik hoop die ook nooit mee te hoeven maken. De boeken zijn indrukwekkend genoeg.....

Scherven porselein

Bettina Drion heeft twee boeken geschreven die gaan over "foute" mensen. Porselein gaat over haar opa die in de tweede wereldoorlog bij de NSB heeft gezeten en aan het einde van de oorlog is gefusilleerd. In haar tweede boek, scherven, laat ze anderen kinderen en kleinkinderen van "foute" Nederlanders aan het woord. Het is typerend dat maar 1 persoon zijn werkelijke naam prijs durft te geven, de rest wilt wel hun verhaal vertellen, maar dan onder een pseudoniem. De angst voor represailles zit er, 70 jaar na dato, nog steeds in. Uitgestoten worden uit de maatschappij, geen vrienden meer en met de nek worden aangekeken, het gebeurt dus nog steeds. 
 
Verzwegen levens
 
Het tweede boek van Zonneke Matthée verhaalt over "vrouwen uit een fout gezin". Na haar eerste boek over vrouwelijke NSB leden. gaat dit boek eigenlijk verder. Waarom koos men "verkeerd" , wat waren de beweegredenen van deze vrouwen? Omdat hun ouders lid waren? Omdat ze een baan wilden? Of juist uit huis wilden, een eigen leven opbouwen? Meestal stond men nergens bij stil, wilde je "gewoon" overleven.

Begrijpen

Omdat ik gelukkig geen enkele oorlog heb meegemaakt, lees ik deze boeken met verbazing, soms met verbijstering. Ik praat niets goed of slecht, ik probeer me te verplaatsen in de hoofdpersonen van het verhaal. Alleen, het lukt me niet. Om de ene mens aan te doen, wat men met jou heeft gedaan? Oog om oog, tand om tand? Op de een of andere manier begrijp ik het niet. Misschien is dat juist wel goed dat ik het niet begrijp. Wil ik het me niet kunnen voorstellen. Anders zou ik zoiets vreselijks ook moeten meemaken....

Toch is het goed dat deze boeken geschreven worden, dat deze materialen gelezen worden. Het idee om terug te vallen in zoveel ellende....  hoewel, niet zo heel ver van huis gaan deze boeken over van fictie naar non-fictie. Ook iets dat ik niet begrijp...

Reserveer het boek scherven in de catalogus van de bibliotheek
Reserveer het boek porselein in de catalogus van de bibliotheek
Reserveer het boek verzwegen levens in de catalogus van de bibliotheek
 
Irene
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten